Sök

Så går en rekrytering till

Här hittar du övergripande information om hur en rekrytering vanligtvis går till hos Polismyndigheten.

Från ansökan till tillsatt tjänst

  1. Sök ledig tjänst

    Lediga jobb hittar du alla lediga jobb. När du hittat en intressant tjänst kan du söka via mejladressen i annonsen eller vårt rekryteringssystem. Bifoga ditt cv och andra efterfrågade handlingar. I ditt cv beskriver du tydligt dina kompetenser och hur du uppfyller krav och meriter. Skicka inget personligt brev. Vid ansökan får du svara på urvalsfrågor. Tänk på att svara så sanningsenligt och utförligt du kan.

    Har du känsliga uppgifter, kontakta ansvarig HR-konsult eller chef om hur du ska skicka ansökan.

    Behandling av personuppgifter vid rekrytering

  2. Efter att du skickat in din ansökan

    Har du ansökt via polisens rekryteringssystem får du ett bekräftelsemejl till den mejladress du uppgett. Ansökte du via mejl får du ett bekräftelsemejl från den mejladress du skickat ansökan till. Har du sökt fler än en tjänst via mejl inom 14 dagar får du bara ett bekräftelsemejl för den första ansökan.

    Vi kontaktar inga kandidater förrän ansökningsperioden gått ut och alla ansökningar granskats. Därför kan det dröja innan du får återkoppling.

  3. Urval och tester

    När ansökningsperioden gått ut läser vi din ansökan. Om du är en av de kandidater som utifrån dina ansökningshandlingar och svar på urvalsfrågorna uppfyller alla krav och i störst utsträckning uppfyller efterfrågade meriter går du vidare till nästa steg.

    I flera fall använder vi arbetsprov eller tester som ett urvalsverktyg innan vi bjuder in till intervju. Beroende på vilken tjänst du söker kan du vara aktuell för detta.

  4. Intervju

    Polismyndigheten använder kompetensbaserad intervjumetodik. Vid en kompetensbaserad intervju bedöms dina kompetenser och personliga egenskaper genom att du med hjälp av exempel beskriver hur du agerat i tidigare arbetsrelaterade situationer.

    Under intervjun får du också mer information om Polismyndigheten som arbetsplats och arbetsgivare, samt om den tjänst du har sökt.

  5. Referenstagning

    Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer referenser att tas. Referenstagningen fungerar som ett komplement till intervjun och ska säkerställa bedömningen som gjorts vid intervjun. Även referenstagningen är kompetensbaserad och dina referenter får svara på frågor om dina förmågor i tidigare arbetsrelaterade situationer.

  6. Säkerhetsprövning

    För att kunna få en anställning inom Polismyndigheten krävs en godkänd säkerhetsprövning. Säkerhetsprövning innebär att en registerkontroll görs av Säkerhetspolisen samt säkerhetsprövningsintervju.

    En säkerhetsklassning från en myndighet följer inte med till en annan. Om du inte redan är anställd av myndigheten, eller saknar rätt säkerhetsklassning, behöver du göra en säkerhetsprövning.

  7. Återkoppling

    På grund av högt ansökningstryck har vi begränsad möjlighet att ge personlig återkoppling till dig som inte går vidare efter det första urvalet. Om du inte blir aktuell för intervju får du därför ett skriftligt besked när första urvalet är genomfört. Går du vidare i processen sker all återkoppling muntligt – oavsett om det är ett positivt eller negativt besked.

  8. När tjänsten blivit tillsatt

    Beslut om anställning sätts upp på Polismyndighetens officiella anslagstavla på Polhemsgatan 30 i Stockholm efter avslutad rekryteringsprocess. Det gäller anställningar som överstiger sex månader.