Sök Mina sidor

Uppdragsledare / Teamledare till gruppen Kameratekniska system

Det vi utvecklar är avgörande för att brott ska klaras upp och för att förhindra terrorbrott. Vi söker nu en uppdragsledare / Teamledare som i sitt dagliga jobb vill bidra till ett tryggare och säkrare Sverige!

Organisation
It-avdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
04 december 2025
Ansök senast
18 december 2025
Referensnummer
A739.093/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. 

Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Polisens IT-avdelning har cirka 1200 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens drygt 40 000 medarbetare. IT-avdelningen är en del i det brottsbekämpande arbetet, som ger service till medborgarna och underlättar för myndighetens medarbetare att utföra sina uppdrag.

Vårt kontor är beläget i moderna lokaler i centrala Stockholm. För närvarande finns det även möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Utöver vårt friskvårdsbidrag arbetar Polismyndigheten aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård, där du får fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Varje vecka har du även möjlighet att träna en timme under arbetstid. Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Arbetsbeskrivning

Som Uppdragsledare / Teamledare ansvarar du för ditt teams leverans och rapporterar till din gruppchef. Du kommer ha produktansvaret tillsammans med ditt team och dess leverans inom verksamhetsområdet nätverk och brandvägg eller video management system (två tjänster). 

Daglig samverkan med andra teamledare, produktägare och IT-arkitekter kommer vara en stor del av vardagen.  

Leverantörskontakter, leverantörsbesök, planerade resor och besök hos andra verksamheter förekommer.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig
  • Minst 3 års aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera tekniska projektuppdrag, som uppdragsledare, produktägare eller projektledare, som Polismyndigheten bedömer likvärdig
  • Goda kunskaper i Officepaketet, främst inom Excel och Powerpoint
  • Goda kunskaper inom Confluence och Jira, som Polismyndigheten bedömer likvärdig
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Dokumenterad erfarenhet av agila arbetssätt.
  • Teknisk erfarenhet inom nätverk och brandvägg
  • Teknisk erfarenhet inom kamerabevakning.

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som vill leverera nytta till vår verksamhet, dig som har god problemlösningsförmåga, är strukturerad, pedagogisk och tydlig samt har en god förmåga att dela med sig av sin kunskap till andra. Du är också en god lagspelare, tycker om att skapa nätverk och har ett proaktivt och serviceinriktat förhållningssätt. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet då arbetet innebär många kontakter externt, inom myndigheten och internt på IT-avdelningen.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Anton Åkerström

anton.akerstrom@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Anette Tegnér

anette.tegner@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader 

Anställningsbenämning: Handläggare

Arbetsort: Stockholm/Kungsholmen

Arbetstid: Dagtid med flex

Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Uppdragsledare IT

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:

  • Har du eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig?
  • Har du minst 3 års aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera tekniska projektuppdrag, som uppdragsledare, produktägare eller projektledare, som Polismyndigheten bedömer likvärdig?
  • Har du goda kunskaper i Officepaketet, främst inom Excel och Powerpoint?
  • Har du goda kunskaper inom Confluence och Jira, som Polismyndigheten bedömer likvärdig?
  • Har du god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift?
  • Har du god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift?
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du dokumenterad erfarenhet av agila arbetssätt?
  • Har du teknisk erfarenhet inom nätverk och brandvägg?
  • Har du teknisk erfarenhet inom kamerabevakning?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18/12 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A739.093/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

#LI-Hybrid