Sök

Uppdragsledare med teknisk kompetens

Organisation

It-avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

21 februari 2025

Ansök senast

12 mars 2025

Referensnummer

A106.305/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. 

IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. 

IT-avdelningen är en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.

Operativa verksamhetssystem ansvarar för att tillhandahålla IT-stöd för operativ verksamhet, i huvudsak för poliser i yttre tjänst. Radiogruppen, där vi söker uppdragsledare, ansvarar för att våra olika radio och kommunikationssystem fungerar. Vi har ett otroligt viktigt uppdrag i att stödja den operativa verksamheten samtidigt som ett stort arbete med modernisering av utrustningen pågår.

Till vårt team söker vi nu en uppdragsledare med placeringsort i Stockholm. I tjänsten kan det ingå arbete med flera olika team och verksamheter.

Operativa verksamhetssystem ansvarar för att tillhandahålla IT-stöd för operativ verksamhet, i huvudsak för poliser i yttre tjänst. Radiogruppen, där vi söker uppdragsledare, ansvarar för att våra olika radio och kommunikationssystem fungerar. Vi har ett otroligt viktigt uppdrag i att stödja den operativa verksamheten samtidigt som ett stort arbete med modernisering av utrustningen pågår.

Till vårt team söker vi nu en uppdragsledare med placeringsort i Stockholm. I tjänsten kan det ingå arbete med flera olika team och verksamheter.

Arbetsbeskrivning

Som uppdragsledare inom Polismyndighetens IT-avdelning leder du uppdraget framåt. Du kommer ingå i ett tvärfunktionellt utvecklingsteam som har produktansvar för ett IT-system som används för resursplanering samt nästa generation av Polisens kommunikationssystem. 
Vi är just nu inne i en expansiv fas med flertal pågående uppdrag och våra system är båda egenutvecklade och inköpta.

Du kommer att ansvara för

  • Tillsammans med produktägaren planera leveranser och prioritera produktens backlogg med flera intressenter. Leda backlogg refinement med teamet.
  • Leda, coacha och stötta utvecklingsteamet i det dagliga arbetet
  • Samverka med olika delar av verksamheten för att driva arbetet framåt och förstå framtida behov
  • Planera och genomföra workshops med processägare och verksamheten både självständigt och i samverkan med andra.
  • Kommunicera införande av nya funktioner med verksamheten
  • Vara kontaktytan mellan teamet och övriga team inom it vid behov

Kvalifikationer

Vi söker dig som: 

  • har aktuell och mångårig erfarenhet av att leda projekt/uppdrag och team inom IT mot uppsatta mål och resultat, dock minst 5 års arbetserfarenhet av att leda ett tekniskt uppdrag eller projekt
  • har relevant akademisk utbildning inom IT eller annan relevant eftergymnasial utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdig
  • behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift
  • har svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenhet av rollen som produktägare i scrum eller motsvarande agilt arbetssätt
  • erfarenhet av agila metoder
  • erfarenhet i närtid av att leda tvärfunktionellt team med produktansvar
  • erfarenhet av coachande ledarskap
  • bakgrund inom radio, rakel eller telecom

Personliga egenskaper 
Vi söker dig som är självgående och har förmågan att självständigt och strukturerat driva dina uppdrag framåt. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar och kommunicerar med både nära kollegor och övriga verksamheten på ett smidigt och pedagogiskt sätt för att nå gemensamma mål. Rollen ställer även krav på god ledarskapsförmåga och flexibilitet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Lars Gustafsson

lars-o.gustafsson@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Anette Tegnér

anette.tegner@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader 

Anställningsbenämning: Handläggare

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: enligt överenskommelse 

Funktion: Uppdragsledare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät (pdf, 201 kB) via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 12 mars 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A106.305/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.