Samordnare Sjögräns till Polismyndigheten
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- Polisregion Öst
- Kommun
- Nyköping
- Län
- Södermanlands län
- Utlyst
- 15 juli 2025
- Ansök senast
- 27 juli 2025
- Referensnummer
- A412.968/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Polisregion Öst är organiserad i tre polisområden: Södermanland, Östergötland och Jönköping som tillsammans är indelade i nio lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, utredningsenheten och underrättelseenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta görs genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Öst.
Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten i region Öst som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, arbete mot gränsöverskridande brottslighet och verkställighetsarbete. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter.
Arbetsbeskrivning
I rollen som samordnare kommer du att ansvara för planering, övervakning och samordning vid regionens hamnar. Det innebär att du är navet i vår verksamhet avseende kontroller i hamnar samt upptäcka, förebygga, förhindra och bekämpa olaglig invandring och gränsöverskridande brottslighet. Samordnaren ansvarar också för uppföljningen och statistik av arbetet i hela regionen. För att lyckas med detta krävs ett gott samarbete med hamnarnas företrädare, Tull, KBV, FM och polisens egna områdeskunniga med flera. Du kommer ansvara för eventuella föredragning vid ledningsmöten gällande läget i regionen och kommer också vara en representant i olika forum, till exempel RUC.
Till samordnares uppgifter hör också att stödja i eller själv producera risk- och sårbarhetsbedömningar angående hamnar och fartyg.
Kvalifikationer
- Relevant gymnasial eller eftergymnasial utbildning, alternativt motsvarandeförvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
- Dokumenterad erfarenhet av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom som arbetsgivaren bedömer relevant
- Administrativ erfarenhet som innefattar dokumentering av olika rutiner/processer
- God datorvana
- Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift
- Svenskt B-körkort
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
- Tidigare erfarenhet av arbete med liknande uppgifter
- God erfarenhet/förståelse av arbetet med internationella brottsaktörer (IBA).
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är positiv, ansvarstagande och engagerad med ett starkt driv. Som person är du noggrann, strukturerad, lojal och pålitlig. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamheten, kollegor, chefer och andra som berörs. Du ska ha ett stort intresse för utveckling och vara nyfiken på att ständigt lära dig mer inom ditt kompetensområde. Du behöver också ha en god kommunikativ förmåga och vara en lagspelare som kan hantera många kontaktytor samt ha god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.
Du ska vara lösningsfokuserad och en motor för ansvarsområdet, ha ett helhetstänk samt vara öppen för förändringar och nya uppgifter. Du behöver också ha en god förmåga till att hantera flera uppgifter samtidigt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:
Michael Busz, michael.busz@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Marlene Chamberlain, marlene.chamberlain@polisen.se, 0761 – 281 490
Fackliga företrädare
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Skavsta Flygplats, Nyköping
Arbetstid:Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Samordnare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du relevant gymnasial eller eftergymnasial utbildning, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig? Om ja, beskriv vilken.
- Har du flera års relevant dokumenterad erfarenhet av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom som arbetsgivaren bedömer relevant? Om ja, beskriv på vilket sätt.
- Har du administrativ erfarenhet som innefattar dokumentering av olika rutiner/processer? Om ja, beskriv på vilket sätt.
- Har du god datorvana?
- Har du mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift?
- Har du svenskt B-körkort?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten? Om ja, på vilket sätt?
- Har du tidigare erfarenhet av arbete med liknande uppgifter? På vilket sätt?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.ost@polisen.se senast den 27/7 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A412.968/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.