HR-konsult till HR-Support, HR-avdelningen
Har du bred erfarenhet inom HR-området och drivs av att ge kvalitativ service? Vill du dessutom arbeta konsultativt i din yrkesroll? Vi söker nu en medarbetare till en av våra supportgrupper.
- Organisation
- HR-avdelningen
- Kommun
- Linköping
- Län
- Östergötlands län
- Utlyst
- 27 juni 2025
- Ansök senast
- 11 juli 2025
- Referensnummer
- A384.010/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisens administrativa center (PAC) är en sektion inom HR-avdelningen med uppdrag att stödja och underlätta för myndighetens medarbetare och chefer samt professionen HR. Förutom support inom HR- och löneområdet tillhandahåller vi inom sektionen även löneadministration, systemstöd och verksamhetsutveckling inom HR-området.
Vi är en framåtlutad och verksamhetsorienterad sektion som är inne i ett spännande förändringsarbete där supporten är en nyckelfunktion i de utvecklings- och effektiviseringsarbeten som pågår.
Supportfunktionen består idag av 18 medarbetare fördelade på två kompetensgrupper; en för HR och en för Lön. I supportgrupp HR arbetar idag 9 personer med huvudsaklig placering i Stockholm men vi har även en medarbetare i Linköping och en i Växjö. Nu söker vi en HR-konsult med placering i Stockholm eller Linköping, med möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Tillsammans bidrar vi till en stark gemenskap där varje individ spelar en viktig roll. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.
Arbetsbeskrivning
Som HR-konsult i HR-support arbetar du konsultativt och vägleder chefer och medarbetare inom HR-avdelningen via telefon, mail och ärendehanteringssystem. Arbetsrättslig rådgivning, lag- och avtalstolkning samt olika arbetsmiljörelaterade frågor är exempel på områden du kommer att hantera.
Arbetet präglas av både självständigt- och nära samarbete, såväl inom gruppen som med kollegor inom HR-avdelningen där det är naturligt för dig att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du arbetar utifrån etablerade riktlinjer, processer och gällande lagstiftning och ser det som en naturlig del av arbetet att hålla dig uppdaterad inom HR-området genom exempelvis omvärldsbevakning och deltagande i nätverk.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har
Högskoleutbildning inom HR-området eller annat utbildningsområde som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten
Minst två års erfarenhet av brett HR-arbete i en konsultativ roll under senaste fem åren som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift
Svensk medborgare
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av arbete i kundservice företrädesvis med telefon som verktyg
Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller i annan offentlig verksamhet
Kunskap inom det statliga avtalsområdet
Erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen ser vi att du är självgående med god förmåga att ta personligt ansvar för att uppnå resultat. Du är serviceinriktad, har en god samarbetsförmåga och lätt för att skapa förtroende. Vidare är du tydlig och vägleder genom ett lyhört och lösningsorienterat förhållningssätt. Då supporten och sektionen befinner sig i en utvecklingsfas kan både kundsegment och arbetsuppgifter komma att förändras varför vi ser att du är flexibel och kan och prioritera dina arbetsuppgifter efter verksamhetens förändringar. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har hög integritet och kan hantera känslig information. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi planerar att hålla intervjuer preliminärt från v. 33
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Sara Holmqvist,
Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult: Ina Lucic, ina.lucic@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Stockholm eller Linköping
Arbetstid: Dagtid, Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: HR-konsult
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Besvara frågorna med Ja eller Nej samt utveckla dina svar där du ombeds beskriva din erfarenhet eller dina kunskaper.
1.Har du avslutad högskoleutbildning inom HR-området eller inom annat utbildningsområde som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten? Om ja, beskriv din utbildning
2.Har du minst två års erfarenhet av brett HR-arbete i en konsultativ roll under de senaste fem åren som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten? Om ja, beskriv dina arbetsuppgifter och hur lång erfarenhet du har, annars sätt ett X
3.Har du god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift?
4.Har du svenskt medborgarskap?
5.Har du erfarenhet av arbete i kundservice företrädesvis med telefon som verktyg?
6.Har du erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller i annan offentlig verksamhet?
7.Har du kunskap inom det statliga avtalsområdet?
8.Har du erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning?
9.Ange om du är intresserad av att arbeta i Stockholm eller Linköping:
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 11 juli 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer: A384.010/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.