Sök Mina sidor

Planerare till Gränspolisenheten

Organisation
Polisregion Stockholm
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
16 juni 2025
Ansök senast
29 juni 2025
Referensnummer
A384.063/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för nya meningsfulla arbetsuppgifter och utmaningar? Vill du arbeta i en av Sveriges mest spännande verksamheter och samtidigt vara en del av att göra samhället säkrare? Vi söker nu planerare till Gränspolisenhetens kansli i Stockholm. Hos oss kommer du att få arbeta och utvecklas tillsammans med engagerade och motiverade kollegor; samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Stockholm består av Stockholms län och Gotland. Verksamheten i regionen är organiserad i fyra polisområden: Nord, City, Syd och Gotland som tillsammans är indelade i 19 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: gränspolisen, operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Gränspolisenheten är en av fyra enheter i Polisregion Stockholm och vi är ca 550 medarbetare. Enheten ansvarar för regionens gränskontroll, verkställigheter samt för spanings- och utredningsverksamhet avseende bl.a. brott mot utlänningslagen. Enheten arbetar även med inre utlänningskontroller och arbetsplatsinspektioner. I enheten ingår lokalpolisområde Arlanda med ett geografiskt ansvar kring flygplatsen. 

Inom kanslisektionen på gränspolisenheten återfinns en kansligrupp i kvarteret Kronoberg som ansvarar för både gränsspecifika och allmänna uppdrag samt beslutsfattare. På Arlanda finns ytterligare kansligrupper för planering och utbildning. Den aktuella rollen är placerad i kvarteret Kronoberg. Kanslisektionen står inför en flytt till nya lokaler i city, detta är planerat att ske under våren 2026.

Arbetsbeskrivning

Som planerare med specifika arbetsuppgifter gällande personalhantering arbetar du främst med dina närmaste gruppkollegor. Du kommer även ha tät dialog med enhetens olika funktioner och chefer på alla nivåer. Du svarar och stöttar både kollegor och chefer i olika frågor som rör personal och bemanning.

Exempel på arbetsuppgifter är operativ planering i form av att bemanna insatser och handlägga uttag knutna till särskilda händelser, bemanna verksamheten på ingripandeverksamheten och sköta den löpande planeringen för polisområdets olika sektioner. Du kommer att arbeta i planeringsteamet och ansvarar i huvudsak för att:

  • Planera personalresursen på bästa möjliga sätt för att uppnå önskvärt verksamhetsbehov
  • Bereda personaluttag vid både planerade och hastigt uppkomna insatser
  • Ingå i lokal stab, avseende personaladministration vid särskild händelse
  • Säkerställa att våra kollektivavtal ASA/Polis efterföljs
  • Samverka med utbildningsamordningen
  • Vara stöd för chefer och medarbetare i personaladministrativa frågor
  • Arbeta i polisens administrativa system, främst COPS, Heroma, Wiki och Excel
  • Hantera övriga arbetsuppgifter inom sektionens/lokalpolisområdet
  • Resursprioritering kopplat mot verksamhetens inriktning och bereda förslag till beslutande chefer
  • Delta i enhetens personalprognoser samt sammanställa övertidsuttag och sjukstatistik
  • Kunna bistå och föreslå förändring av arbetstidsförläggning
  • Analysera resursbehov i olika tidsskalor och bistå när så behövs i enhetens driftcenter

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen
  • Erfarenhet av planeringsarbete och/eller ha arbetat med personaladministration
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • Mycket god vana av att arbeta i Microsoft Office och framförallt Excel och Powerpoint 
  • Svenskt medborgarskap


Meriterande
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • Erfarenhet av att arbeta i systemen Cops, Heroma eller liknande ärendesystem
  • Erfarenhet av arbete på myndighet


Personliga egenskaper

Du har ett prestigelöst förhållningssätt, är serviceinriktad och bemöter såväl kollegor som andra målgrupper med en positiv och professionell attityd. Du har en god samarbetsförmåga och kommunicerar tydligt och förtroendeingivande, både skriftligt och muntligt. 

Din förmåga till helhetssyn, tillsammans med en god förståelse för hur olika delar inom en organisation samverkar, är en viktig tillgång i rollen. Du arbetar proaktivt och är uppmärksam på möjligheter till effektivisering och förbättring inom ditt ansvarsområde. 

Då arbetsuppgifterna ofta är varierande och behöver hanteras parallellt, krävs det att du är flexibel, lösningsorienterad och har lätt för att växla tempo. Du arbetar strukturerad, är noggrann och har ett gott ordningssinne.  Du planerar och prioriterar ditt arbete effektivt – även under perioder med hög arbetsbelastning.  

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Veronica Sjögren på tel: 070-298 67 74 / veronica.sjogren@polisen.se alt. Åsa Petersson 072–2175336/ asa.petersson@polisen.se 

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Leila Mekidiche på tel: 010-564 01 56 / leila.mekidiche@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet – Björn Wiberg: 010–5633690, SACO, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Planerare

Intervjuer för denna roll kommer att hållas under v. 34.

Ansökan
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. 

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan, se nedan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. 

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 29/6–2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. 

Märk din ansökan med referensnummer A384.063/2025 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande urvalsfrågor och svarar på dem: 

  • Har du gymnasieexamen? Om ja, uppge vilken.
  • Har du erfarenhet av planeringsarbete och/eller ha arbetat med personaladministration? Om Ja, beskriv din erfarenhet.
  • Har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska?
  • Har du mycket god vana av att arbeta i Microsoft Office och framförallt Excel och Powerpoint? Om Ja, beskriv.
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du erfarenhet av att arbeta i systemen Cops, Heroma eller liknande ärendesystem? Om Ja, uppge vilket/ vilka system.
  • Har du erfarenhet av arbete på myndighet? Om Ja, beskriv.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande


Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post