Handläggare
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 21 maj 2025
- Ansök senast
- 04 juni 2025
- Referensnummer
- A329.555/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till Nationella Gränspolisenheten, Noa söker vi nu kvalificerade handläggare med fokus på rättsliga frågor. Placering är i gruppen för kvalificerat sakkunningstöd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Nationella operativa avdelningens (Noa) uppgift är att bland annat bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Noa är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.
Nationella operativa avdelningen ansvarar vidare för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.
Nationella Gränspolisenheten har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Enheten är en nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer.
Nationella Gränspolisenheten har vidare det nationella ansvaret avseende gränspolisverksamheten och aktuell tjänst har beröringspunkter mot samtliga gränspolisiära processer: gränskontroll, verkställigheter och förvar samt inre utlänningskontroll och arbetsplatsinspektion.
Arbetsbeskrivning
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att bidra till utvecklingen av gränspolisverksamheten på en strategisk nivå. Till viss del handlar det om arbete med ny EU-lagstiftning men också andra frågeställningar, både rättsliga och andra, som uppkommer i polisens utvecklingsarbete och i samarbetet med andra myndigheter såsom Migrationsverket, Kustbevakningen och Kriminalvården.
Bland arbetsuppgifterna ingår:
- Svara på delningar och frågor från polisregionerna, Regeringskansliet och andra intressenter.
- Ta fram och vid behov revidera relevanta styrande och stödjande dokument.
- Följa och informera om rättsutveckling inom gränspolisens sakområde
- Samverka med olika delar av Polismyndigheten samt andra myndigheter som Kustvakningen, Migrationsverket och Kriminalvården och andra samhällsaktörer.
- Ta fram och bereda ståndpunkter i förhandlingar gällande nya förslag till EU-rättsakter
Gruppen för kvalificerat sakkunnigstöd ansvarar också för myndighetens verksamhetsimplementering av interoperabilitetsförordingarna, in- och utresesystemet (EES), systemet för reseuppgifter och resetillstånd (ETIAS), den reviderade VIS-förordningen (reVIS) samt Migrations- och asylpakten.
Förordningarna och systemen syftar bland annat till att skapa smartare gränser inom EU och därmed stärka den inre säkerheten. Detta medför i viss mån även en digital transformation av den traditionella gränskontrollen där smarta tekniska lösningar ska göra resande mer sömlöst och samtidigt bli träffsäkert i att fånga upp personer vars inresa eller vistelse kan medföra en risk. Syftet med Migrations- och asylpakten är också att skapa en gemensam grund och struktur för migrations- och asylhantering inom EU. Detta genom bland annat förbättrade och snabbare förfaranden, en rättvisare ansvarsfördelning mellan medlemsstaterna och en solidaritetsmekanism.
Under 2025 kommer vi påbörja ett verksamhetsutvecklingsprojekt för att implementera Migrations- och asylpakten samt ett verksamhetsutvecklingsprojekt för att omhänderta den reviderade VIS-förordningen.
Vi söker nu tre nya medarbetare för att både stärka upp gruppens uppdrag att omhänderta rättsliga frågor men även för att stärka kommande projekt.
Dina arbetsuppgifter kan därför också bli att bidra i genomförandearbete av Migrations- och asylpakten eller den reviderade VIS-förordningen.
Bland arbetsuppgifterna kan då ingå att:
- Utveckla metoder och verksamhetsprocesser.
- Samverka med externa och interna berörda parter.
- Ta fram och vid behov revidera relevanta styrande och stödjande dokument.
- Ta fram utbildningsunderlag.
- Kravställa mot IT avdelningen.
- Säkerställa den rättsliga kvalitén.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Juristexamen eller annan relevant akademisk examen
- Erfarenhet av arbete med gränspolisverksamhet
- Erfarenhet av arbete inom migrationsområdet.
- Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet,
- Erfarenhet att tillämpa utlänningslagstiftningen och/eller gränskodex,
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.
- God förmåga att hantera och bearbeta information.
- Erfarenhet av utvecklingsarbete, gärna vid myndighet
- Svenskt medborgarskap
Personliga egenskaper
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, där gott omdöme, god arbets- och samarbetsförmåga samt skicklighet att kommunicera, såväl skriftligt som muntligt, är centrala komponenter för att klara av detta arbete. Det är angeläget att du har vana vid att skriva och bearbeta text. Du är flexibel, prestigelös och har förmågan att prioritera och ta självständigt ansvar för ditt arbete.
Tjänsten innefattar resande, både inom Sverige och till andra länder.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta bemannande chef:
Kristine Wijkman, 076-128 22 43, kristine.wijkman@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Anette Tegnér
anette.tegner@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: efter överenskommelse
Funktion: Kvalificerad handläggare
Placeringen kräver svenskt medborgarskap och säkerhetsprövning
Tjänsten kan innefatta resande, både inom Sverige och till andra länder.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
Har du juristexamen eller annan relevant akademisk examen?
Har du erfarenhet av arbete med gränspolisverksamhet?
Har du erfarenhet av arbete inom migrationsområdet?
Har du erfarenhet av arbete inom statlig myndighet?
Har du erfarenhet att tillämpa utlänningslagstiftningen och/eller gränskodex?
Har du god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska?
Har du god förmåga att hantera och bearbeta information?
Har du erfarenhet av utvecklingsarbete, gärna vid myndighet?
Har du svenskt medborgarskap?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 4/6 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A329.555/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.