Sök Mina sidor

Presstalesperson till Polismyndigheten

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
Kommunikationsavdelningen
Kommun
Malmö
Län
Skåne län
Utlyst
27 maj 2025
Ansök senast
08 juni 2025
Referensnummer
A338.864/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att leda och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Kommunikationsavdelningen är uppdelad i ett tiotal enheter där vissa har ett nationellt och andra ett mer regionalt ansvar.

Mediecenter Syd är en del av kommunikationsenheten i regionen som i dag består av totalt 26 medarbetare, varav knappt hälften arbetar med press- och mediefrågor. Mediecentret är placerat vid regionledningscentralen i Malmö och ansvarar för att lämna information till media, allmänheten och egna anställda vid händelser som inträffat i hela polisregionen.

Arbetsbeskrivning

Ditt uppdrag är att avlasta vakthavande befäl vid regionledningscentralen i mediefrågor, framför allt via telefon. Du kommer att skriva och publicera händelsenotiser på polisens webbplats, där media och medborgare kan ta del av ett urval av de utryckningar som polisen gör. Som presstalesperson tar du emot och hanterar samtal från media och är talesperson för myndigheten i operativa frågor. Du ger intervjuer, såväl inspelade som direktsända, för tryckt press, radio och tv. Arbetet vid mediecentret är till stora delar minutoperativt, vilket innebär att de dagliga arbetsuppgifterna varierar stort utifrån verksamhetens behov och det mediala trycket.

Du kan också tas i anspråk för mer planerad kommunikation som att skriva nyhetstexter och pressmeddelanden, hålla i utbildningar, stötta chefer och nyckelpersoner inför deras möte med media, samt kommunikationsplanering i olika projekt eller verksamhetsområden.

Som representant för myndigheten i polisregion Syd måste du ha förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor, ha hög arbetskapacitet och trivas med att leverera under press.

I arbetet ingår skiftestjänstgöring alla dagar mellan 06.00-22.30 och vid speciella tillfällen kan nattjänstgöring förekomma. Du deltar även i arbetet vid särskilda händelser och förväntas ingå i enhetens beredskapsorganisation.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:

  • Vara Polismyndighetens representant i kontakt med media
  • Besvara medieförfrågningar kring operativa händelser med hög servicenivå
  • Genomföra medieträningar och coacha i mediefrågor
  • Skriva nyheter och pressmeddelanden
  • Ta fram budskap och talepunkter
  • Omvärldsbevakning
  • Planera och genomföra pressträffar
  • Delta i projekt för att utveckla verksamheten och bistå i kommunikationsavdelningens övriga arbete
  • Ingå i enhetens beredskapsorganisation samt i leda och/eller delta i kommunikationsarbetet vid särskilda händelser

Resor inrikes förekommer.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom journalistik eller kommunikation, och/eller Polisexamen i enlighet med polisförordningen (2014:1104)
  • Minst tre års erfarenhet av att arbeta som presstalesperson, pressekreterare eller journalist i närtid, och/eller minst tre års polisarbete vid Polismyndigheten i närtid
  • God vana att hantera digitala verktyg och sociala medier
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
  • Svenskt B-körkort
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av arbete på nyhetsredaktion
  • Erfarenhet av direktkontakt med journalister och vara arbetsgivarens representant i media
  • Vana att agera rådgivare i mediefrågor
  • Erfarenhet av att hantera sekretessbelagd information i medie- och kommunikationssammanhang
  • Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation

Personliga egenskaper  

Vi erbjuder en omväxlande roll där arbetet periodvis är mycket intensivt. Som presstalesperson fattar du rationella beslut, även under pressade förhållanden. Du är självgående, strukturerad och flexibel. Du har en naturlig fallenhet för att snabbt kunna byta fokus för att hantera ändrade förutsättningar samt förmåga att skifta mellan operativt och strategiskt arbete.

För att bli framgångsrik i rollen krävs en god förmåga att formulera dig på ett tydligt och pedagogiskt sätt och att kunna samarbeta då du har stora kontaktytor såväl inom som utanför Polismyndigheten.

Arbetet kräver mycket högt sekretessmedvetande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Maya Forstenius, tfn: 010-56 183 46, mail: maya.forstenius@polisen.se


Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Marlene Chamberlain, tfn: 0761281490, marlene.chamberlain@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning  

Anställningsbenämning: Handläggare

Arbetsort: Malmö

Arbetstid: Periodplanerad arbetstid 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Presstalesperson

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:

  1. Har du relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom journalistik eller kommunikation, och/eller Polisexamen i enlighet med polisförordningen (2014:1104)?
  2. Har du minst tre års erfarenhet av att arbeta som presstalesperson, pressekreterare eller journalist i närtid, och/eller minst tre års polisarbete vid Polismyndigheten i närtid?
  3. Har du god vana att hantera digitala verktyg och sociala medier?
  4. Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska?
  5. Har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska?
  6. Har du svenskt B-körkort?
  7. Har du svenskt medborgarskap?
  8. Har du erfarenhet av arbete på nyhetsredaktion?
  9. Har du erfarenhet av direktkontakt med journalister och vara arbetsgivarens representant i media?
  10. Har du vana att agera rådgivare i mediefrågor?
  11. Har du erfarenhet av att hantera sekretessbelagd information i medie- och kommunikationssammanhang?
  12. Har du erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Vid intervjutillfället kommer vi använda en kompletterande bedömningsmetod i form av ett arbetsprov. 

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8/6 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A338.864/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post