Sök Mina sidor

Gränspolisen söker handläggare till deskfunktion i Umeå (tidsbegränsad anställning)

Organisation
Polisregion Nord
Kommun
Umeå
Län
Västerbottens län
Utlyst
02 oktober 2025
Ansök senast
14 oktober 2025
Referensnummer
A614.196/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Vi söker nu en handläggare som är serviceinriktad, noggrann och flexibel. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. 

Om arbetsplatsen

Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten i region Nord som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, arbete mot gränsöverskridande brottslighet, verkställighetsarbete och arbetsplatsinspektioner. Sektionen är indelad i fyra operativa grupper, en i varje län, samt en grupp med blandade funktioner. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter. 

Vi söker nu dig som vill arbeta som handläggare i vår deskfunktion vid gränsgrupp 5. Tjänsten är en visstidsanställning med start enligt överenskommelse med arbetsort Umeå.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som handläggare innefattar:

  • Ansvar för gränspolissektionens desktelefon
  • Administration av gränspolissektionens kanslibrevlåda/inkorg
  • Regelbunden registervård av gränspolissektionens ärenden
  •  Fördelning av inkomna handlingar till berört ärende
  • Råd & dåd-funktion; vägleda medarbetare från andra delar av polisverksamheten i frågor som rör utlänningsrätten.
  • Beredning av avvisnings- och förvarsbeslut
  • Föredragande för beslutsfattare

Ytterligare arbetsuppgifter kan förekomma, så som ärendehandläggning, utredningsåtgärder m.m.

Arbete under obekväm arbetstid samt resor kan förekomma

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Aktuell erfarenhet från statlig eller annan offentlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Har god datavana och kunskap i olika IT-system
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt
  • B-körkort
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Aktuell kunskap/erfarenhet av förvaltningsfrågor – diarieföring, registervård, allmän handling, offentlighet- och sekretess som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Aktuell erfarenhet av utlänningsrätt
  • Aktuell erfarenhet av polisiära system
  • Ytterligare språkkunskaper

Personliga egenskaper

Som person är du noggrann, gillar ordning och reda samt tar stort ansvar. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning av ärenden samt betydelsen av myndighetsutövning och tar snabbt till dig ny kunskap. Du är flexibel och trivs i ett administrativt arbete med varierande arbetsuppgifter. Eftersom rollen innefattar personliga interna och externa kontakter krävs det även att du är serviceinriktad samt har god samarbetsförmåga.

Dina kollegor och chef kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är kommunikativ och självgående, van att driva ditt arbete självständigt och är trygg i din roll. 

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Gruppchef:

Elin Lundmark, 010-568 31 58, elin.lundmark@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Amanda Nilsson, 073-065 64 86, amanda-s.nilsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från Polisförbundet region Nord, SEKO polisen, SACO-S region Nord, ST region Nord, samtliga nås via Polisens växel 114 14.

Övrig information

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  • Har du avslutad och godkänd gymnasieutbildning?
  • Har du aktuell erfarenhet från statlig eller annan offentlig myndighet? Om ja, vart?
  • Har du god datavana och kunskap i olika IT-system?
  • Har du goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt?
  • Har du B-körkort?
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du eftergymnasial utbildning? Om ja, vilken?
  • Har du aktuell kunskap/erfarenhet av förvaltningsfrågor – diarieföring, registervård, allmän handling, offentlighet- och sekretess? Om ja, på vilket sätt?
  • Har du aktuell erfarenhet av utlänningsrätt? Om ja, på vilket sätt?
  • Har du aktuell erfarenhet av polisiära system?
  • Har du ytterligare språkkunskaper? Om ja, vilket språk? 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 14/10 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A614.196/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post