HR-konsulter till Rekrytering och bemanning, Stockholm
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- HR-avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 02 oktober 2025
- Ansök senast
- 15 oktober 2025
- Referensnummer
- A593.443/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Nu söker vi två HR-konsulter till Rekrytering och bemanning med placering i Stockholm. Vi rekryterar till ett vikariat som förväntas pågå ett år med start i mars 2026, samt till en tillsvidareanställning.
Rekrytering och bemanning är en enhet inom HR-avdelningen vars kärnuppdrag är att stödja Polismyndigheten i kompetensförsörjning, där vi möter verksamhetens behov av tillväxt och kompetens. Enheten ansvarar för att tillhandahålla ett professionellt, tillgängligt, rättssäkert, enhetligt och likvärdigt stöd inom rekrytering och bemanning.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara del i ett viktigt samhällsuppdrag genom att rekrytera medarbetare och chefer till Polisens Nationella operativa avdelning (Noa). Avdelningen ansvarar för att stärka hela Polismyndigheten genom att driva utveckling och upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten. Vidare samordnar Noa nationellt och internationellt arbete för brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov.
Du driver självständigt flera parallella rekryteringsprocesser till denna intressanta verksamhet och agerar som konsultativt HR-stöd till rekryterande chefer. Uppdraget är viktigt, spännande och varierande då vi har en stor bredd i de roller vi rekryterar till. I rollen ingår också att hantera administrativa uppgifter som till exempel arkivering, skriva beslut och utlämnande av allmänna handlingar.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Akademisk examen inom HR, alternativt likvärdig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Minst två års erfarenhet av att självständigt driva, planera, prioritera och genomföra hela rekryteringsprocesser inkl. tillhörande administration.
- Goda kunskaper i svenska.
- Goda IT-kunskaper.
- Svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
- Arbetslivserfarenhet inom säkerhetsskyddskänslig verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Arbetslivserfarenhet av rekrytering inom offentlig sektor, företrädesvis inom statlig myndighet.
- Arbetslivserfarenhet av kompetensbaserad rekrytering.
- Erfarenhet av att använda testverktyg i ditt arbete.
Personliga egenskaper
Rollen förutsätter att du är självständig, drivande och målinriktad. Du har hög integritet, gott omdöme och ett professionellt förhållningssätt som skapar förtroende och goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga där du är lyhörd för olika behov, samtidigt som du företräder etablerade riktlinjer, processer och gällande lagstiftning. Du är en prestigelös lagspelare med vilja att bidra till teamets utveckling, samarbete, uppsatta mål och trivsel.
Du välkomnas till ett fantastiskt team med stark gemenskap och sammanhållning!
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Lisa Bergström, lisa.bergstrom@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Hanna Säreskog, hanna.sareskog@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn: 010-563 32 66
Övrig information
- Anställningsform: Ett vikariat på ca ett år, och en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning. Vi kommer endast hantera din ansökan för den/de tjänster du söker.
- Anställningsbenämning: Handläggare
- Arbetsort: Stockholm
- Arbetstid: Dagtid, flex
- Tillträde vikariat: Mars 2026
- Tillträde tillsvidareanställning: Omgående, enligt överenskommelse
- Funktion: HR-konsult
Ansök genom att bifoga ditt CV (ej personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar, t ex CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Söker du till vikariatet?
- Söker du till tillsvidareanställningen?
- Har du akademisk examen inom HR, alternativt likvärdig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant? Om ja, ange utbildning eller beskriv kortfattat din likvärdiga arbetslivserfarenhet.
- Har du minst två års arbetslivserfarenhet av att självständigt driva, planera, prioritera och genomföra hela rekryteringsprocesser inkl. tillhörande administration? Om ja, ange tidsspann och beskriv kort arbetslivserfarenheten som efterfrågas.
- Har du goda kunskaper i svenska?
- Har du goda IT-kunskaper?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du arbetslivserfarenhet av säkerhetsskyddskänslig verksamhet? Om ja, beskriv.
- Har du arbetslivserfarenhet av rekrytering inom offentlig sektor, företrädesvis inom statlig myndighet? Om ja, beskriv.
- Har du arbetslivserfarenhet av kompetensbaserad rekrytering? Om ja, beskriv.
- Har du erfarenhet av att använda testverktyg i ditt arbete? Om ja, beskriv.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 15/10-2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A593.443/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.