Sök Mina sidor

Planerare till polisområdeskansliet

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
Polisregion Öst
Kommun
Linköping
Län
Östergötlands län
Utlyst
02 oktober 2025
Ansök senast
16 oktober 2025
Referensnummer
A579.425/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Polisområde Östergötland är region Östs största polisområde sett till både antal invånare och yta. Det geografiska området sträcker sig över 13 kommuner.

Polisområde Östergötland är indelat i tre lokalpolisområden: Linköping, Norrköping och Motala. På polisområdesnivå finns utredningssektionen och ett polisområdeskansli. 

Områdeskansliets uppgift är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.

Arbetsbeskrivning

Som planerare arbetar du som ett stöd till cheferna inom Polisområdet. Du arbetar med att planera och följa upp den operativa verksamheten, både långsiktigt och kortsiktigt. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:

  • Planera och upprätthålla beslutad resursdimensionering
  • Hantera resurs i förutsedda och oförutsedda insatser 
  • Administrera viss utbildning 
  • Granska lönepåverkande händelser i lönesystemet Heroma
  • Vara ett stöd i personaladministrativa frågor för chef och medarbetare
  • Vara ett stöd avseende arbetstidsrelaterade frågor.
  • Skapa arbetstidsbehov i polisens datasystem COPS (planeringssystem) utifrån fattade beslut av ledningsgrupp.
  • Administrera avvikelse som uppkomna händelser, frånvaro mm i fastställt schema
  • Kvalitetssäkra planeringen under hela processen och se till att planeringsdirektiven följs.
  • Semesterplanering enligt direktiv
  • Registrera frånvaro i lönesystemet Heroma
  • Administrera och redovisa timanställdas arbetstider
  • Andra uppdrag som delegeras utav ansvarig gruppchef

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
  • Erfarenhet av personalplanering
  • Erfarenhet av användning av datoriserade planeringsverktyg
  • Mycket god vana av Officepaketet, särskilt Excel
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • B-körkort för manuell växellåda

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har: 

  • Erfarenhet av att ha arbetat med personaladministration eller motsvarande erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
  • Erfarenhet av personaladministrativa systemen COPS och/eller Heroma
  • Erfarenhet av att ha arbetat med de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter såsom arbetstidsavtalet, semesterlagen, föräldraledighetslagen, m.fl.

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som har förmåga att förstå hur olika delar av en verksamhet är integrerade med varandra. Det är viktigt att du planerar, organiserar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Därtill behöver du kunna ta egna initiativ och vara flexibel för att kunna lösa olika ärenden. I rollen som planerare fungerar du som en knytpunkt mellan medarbetare och verksamhetens chefer, vilket ställer krav på att du har god samarbetsförmåga och trivs med att samverka med andra. Periodvis är det hög arbetsbelastning, varför det är viktigt att du har en god prioriteringsförmåga och kan hantera stressiga situationer. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: 

Jakob Hansson, 072-536 05 18, jakob.hansson@polisen.

HR-konsult:

August Karlsson, 076-126 44 52, august.karlsson@polisen.se.

Fackliga företrädare

ST Region Öst st.region-ost@polisen.se, Polisförbundet Region Öst Sara Walters 010-566 66 75, sara.walters@polisen.se, Seko Polisen Sandra EK, 010-56 654 21, SACO-S Region Öst saco-s.regionost@polisen.se 

Övrig information

Arbetsort: Linköping

Arbetstid: Flexibel arbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara nedan urvalsfrågor i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  1. Beskriv kortfattat din utbildningsbakgrund 
  2. Har du erfarenhet av personalplanering? Om ja, beskriv din erfarenhet
  3. Har du erfarenhet av datoriserad planeringsverktyg? Om ja, vilka verktyg har du använt?
  4. Har du mycket god vana av Officepaketet, särskilt Excel?
  5. Har du B-körkort för manuell växellåda?
  6. Markera vilket av nedanstående du har och beskriv kortfattat hur du skaffat dig den/de erfarenheterna? 
  • Erfarenhet av att ha arbetat med personaladministration eller motsvarande erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
  • Erfarenhet av personaladministrativa system COPS och/eller Heroma
  • Erfarenhet av att ha arbetat med de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter, exempelvis arbetstidsavtalet, semesterlagen, föräldraledighetslagen

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.ost@polisen.se senast den 16/10 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A579.425/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post