Handläggare till enheten för utveckling av brottsbekämpning, Noa
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 19 september 2025
- Ansök senast
- 26 september 2025
- Referensnummer
- A562.635/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten i Sverige och leda arbetet med förmågeutveckling av brottsbekämpningen. Vidare ansvarar Noa för nationell och internationell samordning av brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov. Finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen.
Enheten för utveckling av brottsbekämpning (UB) är en av enheterna vid Noa och ansvarar för att samordna inrikta och prioritera den strategiska systempåverkande förmågeutvecklingen samt verkar för att Polismyndigheten över tid har en relevant brottsbekämpande förmåga. Detta genom att löpande analysera och förstå brottsutvecklingen och kontinuerligt anpassa förmågan. Utvecklingsarbetet sker utifrån operativa problem och i nära samarbete med övriga Polismyndigheten.
Du kommer att tillhöra UB kansli och arbeta gränsöverskridande inom hela enheten och avdelningen för att på bästa sätt lösa tilldelade arbetsuppgifter.
Arbetsbeskrivning
I din roll som handläggare har du särskilt ansvar för samordning av dataskydd. Din uppgift är att säkerställa att personuppgifter och information behandlas på ett korrekt och lagligt sätt, samt att informera och ge råd inom dessa frågor.
I rollen som handläggare med ansvar för samordning av dataskyddsfrågor ingår bland annat att:
- löpande hantera och samordna dessa frågor
- säkerställa att framtagna rutiner för kontroll och uppföljning följs
- initiera och delta i utvecklingsarbete
- bistå UB ledning och andra företrädare inom verksamheten med vägledning, information och beslut inom dessa områden
Som medarbetare på enhetens kansli kommer du att även att utgöra ett stöd för enhetens ledning i andra frågor, exempelvis genom att bistå vid samordning och hantering av ärenden, viss projektledning eller annat där din kompetens förväntas bidra till en effektiv brottsbekämpning.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- För funktionen relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning, exempelvis jurist-eller statsvetarexamen, alternativt annan utbildning eller yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt och relevant.
- Erfarenhet av dataskydd
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av förändringsarbete
- Erfarenhet av arbete med projektledning
- Erfarenhet av arbete som handläggare inom statlig myndighet
- Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska då arbetsuppgifterna ställer höga krav på korrekt dokumentation och kommunikation. Du är initiativrik och flexibel, vilket gör att du snabbt kan anpassa dig till förändrade arbetsförhållanden. För att lyckas i rollen behöver du kunna identifiera och självständigt hantera arbetsuppgifter inom dina tilldelade ansvarsområden. Rollen innebär många kontaktytor, vilket kräver god förmåga att samarbeta och bygga relationer med andra.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Jenny Gustafsson tfn: 076-762 07 03, jenny.gustafsson@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: thomas.blomgren@polisen.se
Fackliga företrädare
Sofia Ask, Polisförbundet,
tfn 010-563 87 10
SACO-S nås via Polisens växel 114 14
ST, Jessica Stålenkrans, tfn 010-563 32 66
Karna Tillheden, SEKO Polisen,
tfn 073-249 04 22
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare / Polisassistent
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara nedan urvalsfrågor. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du för funktionen relevant akademisk examen/utbildning såsom jurist, statsvetare alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant? (om ja, beskriv utbildning,)
- Har du erfarenhet av dataskydd och informationssäkerhet? (om ja, beskriv din erfarenhet kortfattat)
- Har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska? (Om ja, beskriv kortfattat)
- Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej
- Har du erfarenhet av förändringsarbete? (Om ja, beskriv kortfattat)
- Har du erfarenhet av arbete med projektledning? (Om ja, beskriv kortfattat)
- Har du erfarenhet av arbete som handläggare inom statlig myndighet? (Om ja, beskriv vilken myndighet, antal år)
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast 26 september/2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A562.635/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.