Handläggare inom förvaltningsrätt till Regionkansliet
Organisation
Polisregion Väst
KommunGöteborg
LänVästra Götalands län
Utlyst16 april 2025
Ansök senast28 april 2025
ReferensnummerC249723/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Vi söker nu medarbetare till de grupper som handlägger tillstånd enligt ordningslagen och förordnandeärenden. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan också bli aktuellt.
Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands län och Västra Götalands län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg som tillsammans är indelade i 16 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Regionkansli
Regionkansliets huvudsakliga uppgift är att ge stöd till regionpolischefen samt planera och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Regionkansliet bedriver verksamhet i hela regionen där majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär. Arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten inom Regionkansliet innefattar bland annat utfärdande av tillstånd att anordna olika typer av arrangemang och använda offentlig plats samt utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden.
Vi söker nu medarbetare till de grupper som handlägger tillstånd enligt ordningslagen och förordnandeärenden. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan också bli aktuellt.
Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands län och Västra Götalands län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg som tillsammans är indelade i 16 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Regionkansli
Regionkansliets huvudsakliga uppgift är att ge stöd till regionpolischefen samt planera och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Regionkansliet bedriver verksamhet i hela regionen där majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär. Arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten inom Regionkansliet innefattar bland annat utfärdande av tillstånd att anordna olika typer av arrangemang och använda offentlig plats samt utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden.
Arbetsbeskrivning
Ordningslag
Ordningslagsområdet handlägger tillstånd för allmänna sammankomster, offentliga tillställningar och begagnande av offentlig plats. Arbetsuppgifterna består av att inhämta yttranden, både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i egna ärenden.
Bevakning
Olika typer av förordnanden handläggs där merparten ärenden rör ordningsvakter, men även förordnande av flygplatskontrollanter samt sjöfarts- och hamnskyddskontrollanter. Innan ett förordnande utfärdas utreds sökandes laglydnad och lämplighet. Förutom att utfärda förordnanden ansvarar handläggaren för att kontinuerligt pröva lämpligheten.
Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker i polisens digitala ärendehanteringssystem, därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg. Majoriteten av arbetsuppgifterna kommer att vara ordningslagsärenden. I arbetet ingår även en del administrativa arbetsuppgifter.
Ordningslagsområdet handlägger tillstånd för allmänna sammankomster, offentliga tillställningar och begagnande av offentlig plats. Arbetsuppgifterna består av att inhämta yttranden, både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i egna ärenden.
Bevakning
Olika typer av förordnanden handläggs där merparten ärenden rör ordningsvakter, men även förordnande av flygplatskontrollanter samt sjöfarts- och hamnskyddskontrollanter. Innan ett förordnande utfärdas utreds sökandes laglydnad och lämplighet. Förutom att utfärda förordnanden ansvarar handläggaren för att kontinuerligt pröva lämpligheten.
Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker i polisens digitala ärendehanteringssystem, därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg. Majoriteten av arbetsuppgifterna kommer att vara ordningslagsärenden. I arbetet ingår även en del administrativa arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Det här är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare behöver du ha god förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ, driva arbetet och verksamheten framåt samt trivas med ett tidvis högt tempo. Du är flexibel och kan snabbt skifta fokus mellan olika arbetsuppgifter när behovet uppstår. Du är trygg i att fatta beslut och har ett noggrant, strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
- 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- goda datorkunskaper samt en förmåga att snabbt lära dig nya datorsystem
- minst sex månaders arbetserfarenhet i närtid av kvalificerad handläggning inom förvaltningsrättsliga ärenden
- arbetserfarenhet och goda kunskaper kring för tjänsten relevant lagstiftning, exempelvis ordningslagen och/eller förvaltningslagen
- eftergymnasiala kurser inom ett område som arbetsgivaren bedömer som relevant exempelvis inom juridik, statsvetenskap eller offentlig förvaltning
- erfarenhet av att arbeta med IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare behöver du ha god förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ, driva arbetet och verksamheten framåt samt trivas med ett tidvis högt tempo. Du är flexibel och kan snabbt skifta fokus mellan olika arbetsuppgifter när behovet uppstår. Du är trygg i att fatta beslut och har ett noggrant, strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Anna Rosenberg , Rekryterande chef
anna.rosenberg@polisen.se
Elin Jansson, HR-konsult
Elin-l.jansson@polisen.se
anna.rosenberg@polisen.se
Elin Jansson, HR-konsult
Elin-l.jansson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.