Operatörer till Nationella telefonväxeln
Organisation
Nationella operativa avdelningen
KommunMalmö
LänSkåne län
Utlyst20 december 2024
Ansök senast07 januari 2025
ReferensnummerC226032/2024
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu dig som vill arbeta som operatör vid polisens nationella telefonväxel med placering i Malmö. Vi söker operatörer som har möjlighet att arbeta dagtid, kvällstid, helger och nätter. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Noa har cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet. Under våren 2025 kommer Nationella Kontaktenheten övergå till Polisens nya nationella avdelning, Serviceavdelningen.
Nationella kontaktenheten vid den nationella operativa avdelningen har huvudansvar för Polismyndighetens service och medborgarmöten. Det innebär att säkerställa att medborgare får sitt behov tillgodosett när man använder e-tjänster för att anmäla brott eller lämna tips, besöker våra receptioner eller ringer polisens telefonväxel 114 14. Utöver det huvudansvar för hantering av pass, nationella id-kort samt tjänstekort.
Som medarbetare vid Polismyndigheten arbetar vi alla med brottsbekämpning oavsett var i organisationen vi verkar. Polisens uppdrag pågår dygnets alla timmar året runt. Dina arbetstider och arbetsuppgifter kommer att utgå från verksamhetens behov.
Polisen är en arbetsplats som arbetar aktivt med att främja jämställdhet och mångfald och motverka diskriminering. Polisen arbetar aktivt med friskvård genom att bland annat erbjuda medarbetare möjlighet till friskvård på arbetstid, friskvårdsbidrag samt tillgång till goda träningsmöjligheter på arbetsplatsen.
Vi söker nu dig som vill arbeta som operatör vid polisens nationella telefonväxel med placering i Malmö. Vi söker operatörer som har möjlighet att arbeta dagtid, kvällstid, helger och nätter. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Noa har cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet. Under våren 2025 kommer Nationella Kontaktenheten övergå till Polisens nya nationella avdelning, Serviceavdelningen.
Nationella kontaktenheten vid den nationella operativa avdelningen har huvudansvar för Polismyndighetens service och medborgarmöten. Det innebär att säkerställa att medborgare får sitt behov tillgodosett när man använder e-tjänster för att anmäla brott eller lämna tips, besöker våra receptioner eller ringer polisens telefonväxel 114 14. Utöver det huvudansvar för hantering av pass, nationella id-kort samt tjänstekort.
Som medarbetare vid Polismyndigheten arbetar vi alla med brottsbekämpning oavsett var i organisationen vi verkar. Polisens uppdrag pågår dygnets alla timmar året runt. Dina arbetstider och arbetsuppgifter kommer att utgå från verksamhetens behov.
Polisen är en arbetsplats som arbetar aktivt med att främja jämställdhet och mångfald och motverka diskriminering. Polisen arbetar aktivt med friskvård genom att bland annat erbjuda medarbetare möjlighet till friskvård på arbetstid, friskvårdsbidrag samt tillgång till goda träningsmöjligheter på arbetsplatsen.
Arbetsbeskrivning
Vi är en växande organisation med spännande utmaningar. Telefonväxelns viktigaste uppgift är att dygnet runt snabbt, korrekt och professionellt förmedla inkommande samtal till Polismyndigheten. Arbetet innebär kontakt med människor som är i behov av polisens insatser för hjälp och service. Vi har ett högt inflöde av samtal och medborgare som vänder sig till oss med frågor av skiftande karaktär.
Du kommer att ta emot samtal och självständigt utföra samtalssortering med efterföljande arbetsuppgifter. Du ansvarar för att ge god service till både interna och externa kontakter, lämna information och upplysningar till medborgarna samt medverka till att upprätthålla ett gott samarbete både internt och externt. Målsättningen för verksamheten är att öka andelen ärenden som kan avslutas i första ledet utan att kopplas vidare. Utöver det ska du delta aktivt och medverka till utveckling av verksamheten.
Du kommer att få en bred och gedigen kunskap om Polismyndighetens organisation och dess samhällsfunktion. Vi arbetar efter polisens värdegrund.
Du kommer att ta emot samtal och självständigt utföra samtalssortering med efterföljande arbetsuppgifter. Du ansvarar för att ge god service till både interna och externa kontakter, lämna information och upplysningar till medborgarna samt medverka till att upprätthålla ett gott samarbete både internt och externt. Målsättningen för verksamheten är att öka andelen ärenden som kan avslutas i första ledet utan att kopplas vidare. Utöver det ska du delta aktivt och medverka till utveckling av verksamheten.
Du kommer att få en bred och gedigen kunskap om Polismyndighetens organisation och dess samhällsfunktion. Vi arbetar efter polisens värdegrund.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper:
Då du kommer att arbeta med telefonen som främsta arbetsredskap söker vi dig som har en god kommunikationsförmåga vilket innebär att du både har förmåga att lyssna, styra samtalen och säkerställa att ditt budskap når fram. Du har förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar i samtalen och kan sätta dig in i inringarens perspektiv utan att du låter personens känslor ta över.
Du sätter ett värde i att genomföra dina uppgifter på ett professionellt och uthålligt vis samtidigt som du fungerar väl i en miljö där du ibland snabbt behöver växla tempo. Dina nuvarande kollegor beskriver dig som en stabil och noggrann person som det är lätt att samarbeta med. Då vi möter medborgare i alla situationer i livet krävs det att du även har en god förmåga att hantera samtal av tyngre karaktär.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- godkänd och avslutad gymnasieexamen eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- minst 2 års dokumenterad arbetslivserfarenhet
- mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift
- goda kunskaper i engelska i tal
- god datorvana och gärna erfarenhet av att arbeta i flera parallella program.
- en livssituation som gör att du kan arbeta skifttjänstgöring (dagtid, kvällstid, helger och nätter).
- arbetslivserfarenhet inom service och/eller telefoni som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen
- erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, exempelvis inom försäkringskassan, kommun, landsting och kriminalvården
- erfarenhet från motsvarande arbetsuppgifter inom blåljusverksamhet
- erfarenhet från arbete i större kontaktcenterplattform, exempelvis från callcenter, kundtjänst, växel och som larmoperatör
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper:
Då du kommer att arbeta med telefonen som främsta arbetsredskap söker vi dig som har en god kommunikationsförmåga vilket innebär att du både har förmåga att lyssna, styra samtalen och säkerställa att ditt budskap når fram. Du har förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar i samtalen och kan sätta dig in i inringarens perspektiv utan att du låter personens känslor ta över.
Du sätter ett värde i att genomföra dina uppgifter på ett professionellt och uthålligt vis samtidigt som du fungerar väl i en miljö där du ibland snabbt behöver växla tempo. Dina nuvarande kollegor beskriver dig som en stabil och noggrann person som det är lätt att samarbeta med. Då vi möter medborgare i alla situationer i livet krävs det att du även har en god förmåga att hantera samtal av tyngre karaktär.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chefer via mejl: rekrytering.ntv-malmo@polisen.se. Har du frågor om processen kontakta ansvarig HR-konsult Charlotta Gotthardt, charlotta.gotthardt@polisen.se
Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner för Seko Polisen: Monica Veberg 070-5491135, Saco-s: Carina Ivarsson, 073-348 37 10. Fackförbundet ST och Polisförbundet nås via polisens växel 11414
Övrig information
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid (skifttjänstgöring, dygnet runt).
Tillträde: maj 2025. Anställningen kommer att starta med en introduktionsutbildning. Godkänd utbildning är ett krav för anställning
Funktion: Operatör vid Nationella telefonväxeln, Nationella kontaktenheten, Nationella operativa avdelningen
Anställningsbenämning: Administratör
Tidplan för rekryteringsprocessen:
Första urval sker under vecka 3. Går du vidare i processen kommer du få inbjudan till obligatorisk informationsträff den 23 januari (preliminärt kl 17.30 på Rättscentrum i Malmö) skickat till din mail. Intervjuer är planerat att genomföras under vecka 6 och 7. Den som blir aktuell för tjänst kommer därefter kallas till en säkerhetsprövningsintervju från vecka 9 och framåt. Slutligt besked om anställning är planerat att ges början på april och anställningen är planerad att startas med en gemensam utbildning vecka 22.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Observera att vi under julhelgerna kan ha begränsade möjligheter att besvara frågor, och att det kan ta längre tid att få svar från oss gällande rekryteringen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid (skifttjänstgöring, dygnet runt).
Tillträde: maj 2025. Anställningen kommer att starta med en introduktionsutbildning. Godkänd utbildning är ett krav för anställning
Funktion: Operatör vid Nationella telefonväxeln, Nationella kontaktenheten, Nationella operativa avdelningen
Anställningsbenämning: Administratör
Tidplan för rekryteringsprocessen:
Första urval sker under vecka 3. Går du vidare i processen kommer du få inbjudan till obligatorisk informationsträff den 23 januari (preliminärt kl 17.30 på Rättscentrum i Malmö) skickat till din mail. Intervjuer är planerat att genomföras under vecka 6 och 7. Den som blir aktuell för tjänst kommer därefter kallas till en säkerhetsprövningsintervju från vecka 9 och framåt. Slutligt besked om anställning är planerat att ges början på april och anställningen är planerad att startas med en gemensam utbildning vecka 22.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Observera att vi under julhelgerna kan ha begränsade möjligheter att besvara frågor, och att det kan ta längre tid att få svar från oss gällande rekryteringen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.