Sök

Operatörer till Nationella telefonväxeln, NOA, Malmö

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Malmö

Län

Skåne län

Utlyst

24 juni 2024

Ansök senast

07 juli 2024

Referensnummer

C199664/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu dig som vill arbeta som operatör vid polisens nationella telefonväxel med placering i Malmö. Vi söker 10 operatörer som har möjlighet att arbeta dagtid, kvällstid, helger och nätter. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet.

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Avdelningen består av åtta organisatoriska enheter; en operativ enhet, en utredningsenhet, en underrättelseenhet, en internationell enhet, en beredningsenhet, en kontaktenhet, en utvecklingsenhet, ett kansli samt ekobrottskansliet.

Nationella kontaktenheten (NKE) har det samlade nationella processansvaret för polisens kontaktcenter (PKC), regionledningscentraler (RLC), nationella viltolycksrådet (NVR) samt för NTV (Nationella telefonväxeln). Verksamheterna vid NKE ställer stora krav på kundfokus samt bemötande- och servicefrågor. Enheten ansvarar för en av avdelningens huvudprocesser; serviceprocessen.

Polismyndighetens nationella telefonväxel ansvarar för och besvarar de samtal som kommer in via 114 14. Telefonväxeln har öppet dygnet runt och bemannas av operatörer placerade i Stockholm, Göteborg och Malmö. På varje ort finns arbetsledning bestående av en sektionschef, tre gruppchefer, samordnare, växeloperatörer samt stödfunktioner.

Polisen är en arbetsplats som arbetar aktivt med att främja jämställdhet och mångfald och motverka diskriminering. Polisen arbetar aktivt med friskvård genom att bland annat erbjuda medarbetare möjlighet till friskvård på arbetstid, friskvårdsbidrag samt tillgång till goda träningsmöjligheter på arbetsplatsen.

Arbetsbeskrivning

Vi är en växande organisation med spännande utmaningar. Telefonväxelns viktigaste uppgift är att dygnet runt snabbt, korrekt och professionellt förmedla inkommande samtal till Polismyndigheten. Arbetet innebär kontakt med människor som är i behov av polisens insatser för hjälp och service. Vi har ett högt inflöde av samtal och medborgare som vänder sig till oss med frågor av skiftande karaktär.

Du kommer att ta emot samtal och självständigt utföra samtalssortering med efterföljande arbetsuppgifter. Du ansvarar för att ge god service till både interna och externa kontakter, lämna information och upplysningar till medborgarna samt medverka till att upprätthålla ett gott samarbete både internt och externt. Målsättningen för verksamheten är att öka andelen ärenden som kan avslutas i första ledet utan att kopplas vidare. Utöver det ska du delta aktivt och medverka till utveckling av verksamheten.

Du kommer att få en bred och gedigen kunskap om Polismyndighetens organisation och dess samhällsfunktion. Vi arbetar efter polisens värdegrund.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Godkänd och avslutad gymnasieexamen eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Minst 2 års dokumenterad arbetslivserfarenhet
  • Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift
  • Goda kunskaper i engelska i tal
  • God datorvana
  • Möjlighet att arbeta skifttjänstgöring (dagtid, kvällstid, helger och nätter) då arbetstiden är förlagd dygnet runt, alla dagar om året, enligt ett rullande schema.


  • Det är meriterande om du har:
  • Erfarenhet av serviceyrke
  • Erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet
  • Erfarenhet från motsvarande arbetsuppgifter inom blåljusverksamhet
  • Erfarenhet från arbete i större kontaktcenterplattform

  • Personliga egenskaper
  • Du är stresstålig och har förmåga att snabbt kunna tempoväxla
  • Du har god förmåga att ta till dig ny information
  • Du trivs i en verksamhet där lägesbilden kan förändras under arbetspasset
  • Du har en god samarbetsförmåga och kan följa fattade beslut
  • Kommunikativ med fallenhet för att urskilja medborgarens behov.
  • Intresserad av samhällsutveckling och vill bidra till samhällsnyttan.

Tjänsten innebär ett stort ansvar och arbetsuppgifterna kräver att du har en öppen personlighet, hög arbetsmoral och ett gott omdöme. Vi möter medborgare i alla situationer i livet vilket kräver att du har god förmåga att hantera samtal av tyngre karaktär.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och det är ett krav att du uppfyller samtliga personliga egenskaper som efterfrågas.

Kontaktpersoner

För frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen
gerhard-olof.fransson@polisen.se

Fackliga företrädare

Monica Veberg, Seko Polisen
0705491135

Polisförbundet, Saco-S och Seko nås via 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare, med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Malmö
Arbetstidsförläggning: Ordinarie tjänstgöringslista (skifttjänstgöring, dygnet runt).
Omfattning: Heltid
Anställning: Administratör
Funktion: Operatör vid Nationella telefonväxeln, Nationella kontaktenheten, Nationella operativa avdelningen

ANSÖKAN
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV samt besvara ett antal urvalsfrågor, som baseras på kravprofilen för aktuell rekrytering, där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer. Du kan se den fullständiga kravprofilen i jobbannonsen och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Välkommen med din ansökan i form av CV, svar på urvalsfrågor samt gymnasiebetyg senast den 7 juli 2024. I urvalsfrågorna vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. De som går vidare i urvalet kommer att gå vidare i processen enligt nedan.

Telefonintervju: Vi kommer att välja ut de av er som bäst uppfyller kraven i annonsen. Dessa kommer att få boka in sig på en första telefonintervju. Inbjudan till att boka en tid för detta kommer att skickas ut under vecka 28 och telefonintervjuerna kommer att genomföras under vecka 29. Telefonintervju är obligatorisk för att gå vidare i processen

Fysiska intervjuer kommer att genomföras vecka:31. Där får du chansen att berätta mer om dig själv och också träffa representanter för verksamheten.

Anställningen kommer att starta med en introduktionsutbildning. Godkänd utbildning är ett krav för anställning.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg