Operatörer till Polisens kontaktcenter Syd
Organisation
Polisregion Syd
KommunMalmö
LänSkåne län
Utlyst09 april 2025
Ansök senast23 april 2025
ReferensnummerC247636/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu operatörer som är nyfikna, engagerade, förtroendeskapande och som har lösningsfokus till vårt team på Polisens kontaktcenter i Malmö och i Kalmar. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisens kontaktcenter i region Syd är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på hög tillgänglighet, brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten via telefon eller via polisen.se. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. PKC Syds arbete utförs från Malmö, Kalmar samt numera ifrån Ronneby sedan februari 2025.
Polisens kontaktcenter i region Syd är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på hög tillgänglighet, brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten via telefon eller via polisen.se. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. PKC Syds arbete utförs från Malmö, Kalmar samt numera ifrån Ronneby sedan februari 2025.
Arbetsbeskrivning
Du utför förstahandsåtgärder inom brottsutredningen, primärt genom att skriva anmälningar, hålla målsägandeförhör, skriva tips etcetera.
Arbetet utförs via telefon och Internet och är en viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen. Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa gällande regelverk och att du är samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.
Som medarbetare hos oss har du en genuin vilja och drivkraft att arbeta med samhällsviktiga uppgifter och att dagligen ge våra medborgare service i världsklass. Du har också en utpräglad vilja att hjälpa människor samt ett stort tålamod.
Arbetstiderna för denna tjänst omfattar tvåskift, och du förväntas kunna påbörja ditt arbete tidigast kl. 06.30 och avsluta senast kl. 23.00.
Arbetet utförs via telefon och Internet och är en viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen. Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa gällande regelverk och att du är samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.
Som medarbetare hos oss har du en genuin vilja och drivkraft att arbeta med samhällsviktiga uppgifter och att dagligen ge våra medborgare service i världsklass. Du har också en utpräglad vilja att hjälpa människor samt ett stort tålamod.
Arbetstiderna för denna tjänst omfattar tvåskift, och du förväntas kunna påbörja ditt arbete tidigast kl. 06.30 och avsluta senast kl. 23.00.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som operatör behöver du vara bra på att kommunicera samt ha en naturlig förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, även i pressade situationer. Dina kollegor beskriver dig som en lugn, uppmärksam och tillmötesgående person som sätter ett värde i att utföra sina arbetsuppgifter med noggrannhet och hög kvalitet. För dig är det självklart att bidra till ett bra samarbete och arbetsklimat. Det är viktigt att ha god simultankapacitet och förmåga att utföra flera saker samtidigt, till exempel att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.
Denna kombination av egenskaper möjliggör stabil hantering av olika situationer, upprätthållande av hög standard, snabba och välgrundade beslut samt smidigt samarbete i teamet. Dessa egenskaper är centrala för att lyckas och göra en positiv påverkan som operatör.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Som en del av urvalsarbetet kommer ett skrivtest att genomföras i samband med en informationsträff.
- Fullständig gymnasieutbildning.
- Sammanhängande arbetslivserfarenhet i minst 1 år de senaste tre åren som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- God förmåga att samtala på engelska
- God datorvana - förmåga att använda datorer och olika program för att underlätta arbetsuppgifter och kommunicera effektivt
- Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren finner relevant för rollen
- Vana av att arbeta med utredande uppgifter, gärna från offentlig verksamhet
- Vana av att analysera och dokumentera information
- Erfarenhet av att arbeta inom myndighet
- Tidigare arbetslivserfarenheter inom kundtjänst eller telefoni eller annat servicearbete som arbetsgivaren bedömer relevant
Vi ser det som meriterande ifall du även har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som operatör behöver du vara bra på att kommunicera samt ha en naturlig förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, även i pressade situationer. Dina kollegor beskriver dig som en lugn, uppmärksam och tillmötesgående person som sätter ett värde i att utföra sina arbetsuppgifter med noggrannhet och hög kvalitet. För dig är det självklart att bidra till ett bra samarbete och arbetsklimat. Det är viktigt att ha god simultankapacitet och förmåga att utföra flera saker samtidigt, till exempel att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.
Denna kombination av egenskaper möjliggör stabil hantering av olika situationer, upprätthållande av hög standard, snabba och välgrundade beslut samt smidigt samarbete i teamet. Dessa egenskaper är centrala för att lyckas och göra en positiv påverkan som operatör.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Som en del av urvalsarbetet kommer ett skrivtest att genomföras i samband med en informationsträff.
Kontaktpersoner
För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen: jobb.pkc-syd@polisen.se
Fackliga företrädare
Monica Veberg facklig företrädare för Seko Polisen 070-549 11 35, Carina Ivarsson Facklig företrädare SACO 0733-483710, Lena Törngren Facklig företrädare för ST 076-223 78 46, Polisförbundet region syd Per Elmberg, 0708 27 09 17
Övrig information
Anställning: Heltid, tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Malmö, Kalmar
Arbetstid: Fast lista 2-skift
Tillträde: 29 september 2025
Funktion: Operatör PKC
Anställningsbenämning: Administratör
Tidplan för processen
Går du vidare i processen kommer du, under vecka 18 att få en inbjudan till en informationsträff som hålls i v 19 på kvällen. Efter informationsträffen ges möjlighet att genomföra ett skrivtest (obligatorisk om man vill kvarstå i processen). Intervjuer kommer genomföras under veckorna 21-22 och den som blir aktuell för tjänst kan komma att kallas till en säkerhetsprövningsintervju.
Anställningen påbörjas med en grundutbildning som huvudsakligen genomförs på dagtid. Därefter genomgår du en handledd praktisk utbildning. Utbildningen planeras starta den 29 september 2025 och är förlagd i Malmö/Kalmar. En förutsättning för fortsatt anställning är att man klarar utbildningen där det ingår examination.
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetsort: Malmö, Kalmar
Arbetstid: Fast lista 2-skift
Tillträde: 29 september 2025
Funktion: Operatör PKC
Anställningsbenämning: Administratör
Tidplan för processen
Går du vidare i processen kommer du, under vecka 18 att få en inbjudan till en informationsträff som hålls i v 19 på kvällen. Efter informationsträffen ges möjlighet att genomföra ett skrivtest (obligatorisk om man vill kvarstå i processen). Intervjuer kommer genomföras under veckorna 21-22 och den som blir aktuell för tjänst kan komma att kallas till en säkerhetsprövningsintervju.
Anställningen påbörjas med en grundutbildning som huvudsakligen genomförs på dagtid. Därefter genomgår du en handledd praktisk utbildning. Utbildningen planeras starta den 29 september 2025 och är förlagd i Malmö/Kalmar. En förutsättning för fortsatt anställning är att man klarar utbildningen där det ingår examination.
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.