Sök

Planerare till Områdeskansliet, Polisområde Stockholm Syd

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

12 mars 2025

Ansök senast

29 mars 2025

Referensnummer

C241313/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv.

Polisområde Stockholm syd är Sveriges största polisområde. Här bor och arbetar närmare 1 miljon invånare.

Polisområde Stockholm syd är indelat i åtta lokalpolisområden: Globen, Farsta, Skärholmen, Nacka, Haninge/Nynäshamn, Huddinge, Botkyrka och Södertälje. På polisområdesnivå finns utredningssektionen, grova brottsektionen, spaningssektionen, sektionen för brott i nära relation, sektionen för operativt stöd och utredningsjoursektionen och en sektion för kansliet.

Områdeskansliets uppgift är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.

Arbetsbeskrivning

Som planerare på polisområdet arbetar du i huvudsak med administration kring operativ arbetstidsplanering, samt planering av personalresurs mot verksamhetsbehovet på kort och lång sikt. Du tar ansvar för det egna löpande arbetet och för arbetsgruppens gemensamma uppdrag. Arbetet sker till stor del i olika administrativa personalsystem och innebär bland annat registrering av ledigheter, frånvaro och lönetillägg. Du ansvarar även för optimering av personalresursen samt redogöra personalresursen på operativa ledningsmöten. Du kommer samverka mycket med olika verksamhetsdelar och vara delaktig i att utveckla verksamheten. Mycket tid kommer även att läggas på olika typer av personaluttag kopplat till kommenderingar, semesterplanering, stabsarbete mm

I din roll som planerare har du en ytterst verksamhetsviktig roll och kommer att ha stort inflytande på de taktiska och operativa tidsskalorna. Du kommer att utgöra ett värdefullt stöd till samtliga ledningsfunktioner. I ditt arbete kommer du ha direktkontakt med såväl medarbetare som chefer, vilket ställer krav på känsla för service och engagemang.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Godkänd svensk gymnasieexamen
  • Minst ett år sammanhängande arbetslivserfarenhet som planerare eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren
  • bedömer relevant
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • Vana av att använda dator som arbetsredskap i ditt dagliga arbete samt god vana av att arbeta i Microsoft Office och framförallt i Excel

  • Meriterande
  • Erfarenhet av arbete inom relevant verksamhetsområde som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av stabsarbete
  • Erfarenhet av extern och intern samverkan som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av arbete som koordinator, samordnare

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande mot ditt uppdrag och ser till att det drivs framåt. Du har förmåga att växla perspektiv och förstå flöden av vad som är bäst för verksamheten. I rollen som planerare krävs mycket struktur och förmåga att prioritera, men också en flexibilitet då din planering snabbt kan ändras på grund av lägesbilden. Uppdraget förutsätter därför att du även har förmåga att prestera med hög kvalitet under hög arbetsbelastning och tidspress. Då uppdraget innebär samarbete med olika verksamheter och funktioner ser vi att du har en god kommunikativ förmåga. Du trivs med att samarbeta med andra och ser det som en självklarhet att hjälpas åt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Andreas Callin, Rekryterande chef
andreas.callin@polisen.se

Mariam Khashan, HR-Konsult
mariam-dawod.khashan@polisen.se

Övrig information

Arbetsort: Flemingsberg

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg