Sök

Planerare till Polisens kontaktcenter Kalmar/Malmö

Organisation

Polisregion Syd

Kommun

Kalmar

Län

Kalmar län

Utlyst

02 juli 2024

Ansök senast

08 augusti 2024

Referensnummer

C200911/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta gör vi genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Syd. Enheten samverkar även med nationella operativa avdelningen och övriga regioner.

Polisens kontaktcenter i region Syd är regionens största sektion och är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. PKC Syds arbete utförs både från Malmö och från Kalmar i dag, men kommer även att etablera en verksamhet i Ronneby i början av 2025.

Vi söker nu en planerare med placering i Kalmar eller i Malmö

Arbetsbeskrivning

Som planerare vid Polisens kontaktcenter ingår du i ledningsstödsgruppen och tillsammans med dina kollegor arbetar du med operativ arbetstidsplanering och planering av personalresurs mot verksamhetsbehovet. Du är delaktig i ett gemensamt utvecklingsarbete på sektionen, där vi tillsammans inom ledningsstödsgruppen skapar förutsättningar för verksamheten att nå mål och resultat.

Du arbetar i nära dialog med din kollega som också arbetare med planeringsfrågor. Tillsammans är ni delaktiga i arbetet med att driva och utveckla resursplaneringen vid Polisens kontaktcenter.

I ledningsstödet på Polisens kontaktcenter så arbetar gruppen även med rekrytering, utbildning, uppföljning, metodutveckling, hantering av administrativt inflöde till sektionen, samordning av utredning och lagföring, samt frågor som berör tex arbetsmiljö, inköp och attraherarfrågor. Du behöver på så sätt vara beredd att stötta inom övriga frågor och arbetsuppgifter än just ditt huvudansvarområde inom planering, under semesterperioder och annan frånvaro.

Till planerarens uppgifter hör följande:
  • Löpande hantera daglig resurs och se till att rätt nivå alltid finns tillgänglig.
  • Löpande hantering av arbetstidsförändringar, ledighet och annan frånvaro för samtliga grupper inom sektionen.
  • Ansvara för personalplanering, både kortsiktigt och långsiktigt och med anledning av det jobba strategiskt med resursplaneringen.
  • Svara på frågor gällande arbetstidsförläggning och andra frågor kopplat till arbetstidsavtalet.
  • Vara drivande i planeringsarbetet samt aktivt jobba för att utveckla metoder och system för att optimera lokalpolisområdets och sektionens resurs i förhållande till verksamhet och ekonomi.
  • Bereda personaluttag vid insatser, både lokala, områdesgemensamma och regionala.
  • Bereda underlag samt vara delaktiga i utbildning lokalt på sektionen, samt arbete med inventering av utbildningsbehov, fördelning av tilldelade platser och administration i olika system.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Avslutad och godkänd gymnasieexamen
  • Arbetslivserfarenhet, företrädesvis av administration från Polismyndigheten, annan myndighet eller större organisation/företag, logistikbranschen, bemanningsföretag eller annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Mycket god datorvana särskilt avseende Officepaketet (Excel)
  • Goda kunskaper i svenska

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av personalplanering och personaladministration
  • Erfarenhet från dygnet-runt verksamhet
  • Kunskaper/erfarenheter i Polisens personaladministrativa system eller motsvarande.
  • Kunskaper i Polisens administrativa system.
  • B-körkort, manuell växellåda


Personliga egenskaper

Du är ett administrativt kunskapsstöd i nära samarbete med chefer och alla medarbetare, vilket ställer krav på god samarbetsförmåga. Du kan arbeta strukturerat och vi lägger stor vikt vid flexibilitet i ditt arbete. Det krävs problemlösningsfokus och förmåga att självständigt lösa problem som uppstår i arbetet. Du har god prioriteringsförmåga och stresstålighet, då det periodvis är hög arbetsbelastning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Eleonor Cserpes, HR-konsult
076 102 88 53
eleonor.cserpes@polisen.se

Johanna Hasselquist, Sektionschef PKC Syd, 0730-82 43 77 Christian Barrdahl, Bitr Sektionschef PKC Syd, 0725-55 92 50

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare är för Seko Polisen Monica Veberg, 070-549 11 35; SACO-S Carina Ivarsson, 073-348 37 10; Fackförbundet ST Johan Källström, 070-279 11 46 och för Polisförbundet Mirja Appelin, 072-560 71 05

Övrig information

Under semesterperioden kan det vara svårare att nå oss. Eleonor Cserpes, HR-konsult, har semester vecka 29-32. Rekryterande chefer är tillgängliga växelvis. Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 34.

Arbetsort: Kalmar eller Malmö
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg