Sekretesshandläggare till Områdeskansliet
Organisation
Polisregion Stockholm
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst25 mars 2025
Ansök senast01 april 2025
ReferensnummerC244586/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker nu en sekretesshandläggare som kommer att vara placerad i gruppen Verksamhetsstöd 1 på Områdeskansliet, Polisområde City. Din framtida arbetsplats är i Kvarteret Kronoberg, Kungsholmen, Stockholm.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polisområde Stockholm City är Stockholms mest trafikerade polisområde där över en miljon människor rör sig varje dag. Det geografiska området spänner över två kommuner från den hektiska stadskärnan till det lugnare Lidingö.
Polisområde Stockholm City är indelat i tre lokalpolisområden: Norra innerstaden, Lidingö-Kungsholmen och Södermalm. På polisområdesnivå finns utredningssektionen, grova brottsektionen, spaningssektionen, sektionen för brott i nära relation, sektionen för operativt stöd och joursektionen. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Områdeskansliet ansvarar för:
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polisområde Stockholm City är Stockholms mest trafikerade polisområde där över en miljon människor rör sig varje dag. Det geografiska området spänner över två kommuner från den hektiska stadskärnan till det lugnare Lidingö.
Polisområde Stockholm City är indelat i tre lokalpolisområden: Norra innerstaden, Lidingö-Kungsholmen och Södermalm. På polisområdesnivå finns utredningssektionen, grova brottsektionen, spaningssektionen, sektionen för brott i nära relation, sektionen för operativt stöd och joursektionen. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Områdeskansliet ansvarar för:
- Att vara ett stöd i den övergripande planeringen och uppföljningen av verksamheten på polisområdet
- Samordning och planering av personaluttag till ingripandeverksamheten och andra områdesgemensamma åtaganden gentemot Polisregionen
- Samordna extern service
- Samordning av utbildning, aspiranter och vapen
- Den interna servicen i polisområdet
Arbetsbeskrivning
I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Handläggaren bistår även gruppchefer inom polisområdet vid handläggning av sekretessärenden. Områdeskansliet i Stockholms City har ett åtagande att omhänderta de förfrågningar som inkommer gällande utlämnande av allmän handling där det finns ett samordningsansvar.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
- Juristexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess.
- Arbetslivserfarenhet (i närtid) som är relevant för tjänsten, företrädesvis från statlig/offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att ha arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen.
- God datavana och kompetens genom erfarenhet av att ha arbetat med IT-baserade ärendehanteringssystem, och Officepaketets program.
- Arbetat med liknande arbetsuppgifter på Polismyndigheten i närtid.
- Erfarenhet av polisiära IT-system såsom PÄr och Durtvå.
Vi ser det som meriterande om du också har:
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Maria Mikko, Rekryterande chef
maria.mikko@polisen.se
Anna-Carin Danielsson, HR-konsult
010-567 59 07
anna-carin.danielsson@polisen.se
maria.mikko@polisen.se
Anna-Carin Danielsson, HR-konsult
010-567 59 07
anna-carin.danielsson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Saco-S, Seko och ST
nås via polisens växel114 14
nås via polisens växel114 14
Övrig information
Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!