Sök Mina sidor

Administratör till Polisens servicekontor

Organisation
Polisregion Bergslagen
Kommun
Falun
Län
Dalarnas län
Utlyst
21 november 2025
Ansök senast
08 december 2025
Referensnummer
PB337/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisområde Dalarna är ett av tre polisområden i region Bergslagen med huvudsäte i Falun. Det geografiska området sträcker sig över 15 kommuner. Polisområde Dalarna är indelat i tre lokalpolisområden: Borlänge, Falun och Mora. På polisområdesnivå finns en utredningssektion samt ett kansli beläget i Falun.

Lokalpolisområde Falun ingår i polisområde Dalarna. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Vi söker nu en administratör till servicekontoret i Lokalpolisområde Falun. Tjänsten är ett vikariat med varaktighet t.om 2027-01-29

Arbetsbeskrivning

Polisens Servicekontor är en servicefunktion där medarbetarna har daglig kontakt med allmänheten och flera olika samverkansparter vilket innebär en varierad vardag med många olika samarbeten och kontaktytor. Som administratör har du en viktig roll genom att vara polisens ansikte utåt och ge stöd och service inom ramen för polisens serviceuppdrag.

I vårt servicekontor finns möjlighet att utföra flera typer av ärenden, du kommer att arbeta med administrativa uppgifter som framförallt innebär:

  • Handläggning av passansökningar och ansökningar av nationella ID-kort
  • Utlämning av ovan resehandlingar
  • Ansvara för funktionsbrevlådor samt inkommande/utgående post
  • Lämna service vid fysiska besök samt via telefon och e-post
  • Kassahantering
  • Vapenhantering (inlämning av skrotvapen)
  • Hantering av hittegods och sjöfynd
  • Administration av provisoriska vägskyltar

Det kan även tillkomma andra arbetsuppgifter som tillhör receptionsmiljön, exempelvis anmälningsupptagning, tillståndsansökningar, delgivning mm.

Du har din placeringsort i Falun men vid behov kan tjänstgöring på annan ort inom Polisområdet förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Gymnasieexamen
  • Minst ett års arbetslivserfarenhet av fysiskt kundbemötande inom administration och service som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att uttrycka dig i tal på engelska
  • God datorvana och lätt för att lära nya IT-system
  • B-körkort

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av administrativt och/eller utredande arbete i offentlig sektor, såsom inom rättsväsendet, tullverket, åklagarmyndigheten, försäkringskassan eller skatteverket
  • Är certifierad passhandläggare och har erfarenhet av att arbeta med passhandläggning inom Polismyndigheten
  • Språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som administratör på Servicekontoret behöver du ha hög social kompetens och ett genuint intresse av att arbeta med människor. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är flexibel, noggrann, kommunikativ, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du har en förmåga att periodvis arbeta i ett högt tempo med fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet och prioriteringsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Armin Paratusic, Gruppchef
072-561 54 40
armin.paratusic@polisen.se

Emelie Fredriksson, HR-konsult
emelie-a.fredriksson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Saco-S, ST och Seko Polisen nås via polisens växel, tfn 114 14.

Övrig information

Anställningsform: Vikariat t.om 2027-01-29
Anställningsbenämning: Administratör
Arbetsort: Falun
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Administratör Reception

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg