Administratör till receptionen (vikariat)
- Organisation
- Polisregion Öst
- Kommun
- Eksjö
- Län
- Jönköpings län
- Utlyst
- 10 november 2025
- Ansök senast
- 24 november 2025
- Referensnummer
- PB259/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisområde Jönköping tillhör region Öst. Det geografiska området sträcker sig över 13 kommuner.
Polisområde Jönköping är indelat i tre lokalpolisområden: Höglandet, Södra Vätterbygden och Värnamo. På polisområdesnivå finns utredningssektion och ett polisområdeskansli.
Lokalpolisområde Höglandet ingår i polisområde Jönköping. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service. Nu söker vi 1-2 administratörer till lokalpolisområde Höglandet med placeringsort Eksjö
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisområde Jönköping tillhör region Öst. Det geografiska området sträcker sig över 13 kommuner.
Polisområde Jönköping är indelat i tre lokalpolisområden: Höglandet, Södra Vätterbygden och Värnamo. På polisområdesnivå finns utredningssektion och ett polisområdeskansli.
Lokalpolisområde Höglandet ingår i polisområde Jönköping. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service. Nu söker vi 1-2 administratörer till lokalpolisområde Höglandet med placeringsort Eksjö
Arbetsbeskrivning
Receptionen är Polismyndighetens ansikte utåt och ofta den första kontakten för allmänheten och en viktig kontaktyta. Verksamheten är både en myndighetsutövning och en servicefunktion med tillgänglighet för såväl extern som intern service. Att tjänstgöra som administratör i reception är ett betydelsefullt arbete i att stärka förtroendet för polisverksamheten genom att ha engagemang, kvalitet och säkerhet i handläggningen av ärenden samt effektivitet.
I receptionen erbjuds ett varierat arbete med många olika arbetsuppgifter. Här möter du upp våra samhällsmedborgare med olika polisiära ärenden. Till stor del handlar det om hantering av pass och resehandlingar. Andra förekommande ärenden är hantering av hittegods, anmälningsmottagning, vapenmottagning och administration i ärendehandläggning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Utbildning i RES-systemet inkl. en examination där du måste ha godkänt resultat kommer att genomföras (passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt id-kort, FAP 530-1 samt förvaltningslagen). Utbildningen sträcker sig över sammanlagt två veckor och innehåller både teori och praktik. Utbildning kan ske på annan ort.
I receptionen erbjuds ett varierat arbete med många olika arbetsuppgifter. Här möter du upp våra samhällsmedborgare med olika polisiära ärenden. Till stor del handlar det om hantering av pass och resehandlingar. Andra förekommande ärenden är hantering av hittegods, anmälningsmottagning, vapenmottagning och administration i ärendehandläggning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Pass- och nationell id-kortshantering
- Hittegodshantering
- Tillståndshantering
- Anmälningsupptagning
- Extern- och intern service
- Viss vapen- och ammunitionshantering
- Besvara telefonsamtal och e-mail
Utbildning i RES-systemet inkl. en examination där du måste ha godkänt resultat kommer att genomföras (passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt id-kort, FAP 530-1 samt förvaltningslagen). Utbildningen sträcker sig över sammanlagt två veckor och innehåller både teori och praktik. Utbildning kan ske på annan ort.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
Vi lägger mycket stor vikt vid den personliga lämpligheten där vi bland annat värdesätter att du är noggrann, serviceinriktad och flexibel liksom har en hög känsla för rättssäkerhet. Som polisens ansikte utåt är du representativ och förtroendeingivande.
Du har mycket god förmåga att skapa goda relationer med allmänheten och medarbetare och trivs både med att arbeta självständigt liksom att samarbeta med andra. Periodvis är det högt tryck i receptionen, det är därför av stor vikt att du är stresstålig och har god förmåga att hantera arbetstoppar med en fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- Fullständiga gymnasiebetyg eller annan behörighet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande
- Erfarenhet av receptionsarbete eller annat arbete som innefattat kundkontakter med service och administration, i närtid och som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Erfarenhet av att använda dator som arbetsredskap
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
- B-körkort
- Erfarenhet av anmälningsmottagning på Polismyndigheten
- Erfarenhet av systemen Durtvå, RES, Hittegods och PÄR
- Kassavana som av arbetsgivaren bedöms som relevant för tjänsten
- Erfarenhet av administrativt arbete
- Erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet (kommunal, regional eller statlig)
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
Vi lägger mycket stor vikt vid den personliga lämpligheten där vi bland annat värdesätter att du är noggrann, serviceinriktad och flexibel liksom har en hög känsla för rättssäkerhet. Som polisens ansikte utåt är du representativ och förtroendeingivande.
Du har mycket god förmåga att skapa goda relationer med allmänheten och medarbetare och trivs både med att arbeta självständigt liksom att samarbeta med andra. Periodvis är det högt tryck i receptionen, det är därför av stor vikt att du är stresstålig och har god förmåga att hantera arbetstoppar med en fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
August Karlsson, HR-konsult
076-126 44 52
august.karlsson@polisen.se
Linda Svensson, Rekryterande chef
076-141 09 82
linda-m.svensson@polisen.se
076-126 44 52
august.karlsson@polisen.se
Linda Svensson, Rekryterande chef
076-141 09 82
linda-m.svensson@polisen.se
Fackliga företrädare
ST Region Öst st.region-ost@polisen.se, Polisförbundet Region Öst Sara Walters 010-566 66 75, sara.walters@polisen.se, Seko Polisen Sandra EK, 010-56 654 21, SACO-S Region Öst saco-s.regionost@polisen.se
Övrig information
Arbetsort: Eksjö
Tillträde: 1 mars 2026 eller enligt överenskommelse
Funktion: Administratör
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Tillträde: 1 mars 2026 eller enligt överenskommelse
Funktion: Administratör
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.