Avdelningscontroller och verksamhetsutvecklare inom IT
- Organisation
- Polismyndigheten
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 12 december 2025
- Ansök senast
- 12 januari 2026
- Referensnummer
- PB466/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Vill du vara med och forma IT-avdelningens framtida riktning och vår förmåga att säkerställa myndighetens digitaliseringsresa? Nu söker vi dig som vill kombinera strategiskt verksamhetsstyrningsarbete med operativa insatser som gör verklig skillnad i hur avdelningen leder, planerar, följer upp och når sina mål. Hos oss får du en central roll i att stärka IT-avdelningens förmåga att arbeta effektivt och skapa långsiktigt värde för Polismyndigheten.
IT-avdelningen består för närvarande av ca 1 300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens ca 41 000 anställda. Du är placerad på IT-avdelningens kansli, där du ingår i en grupp med ca 10 kollegor som arbetar i tät samverkan med avdelningens ledningsgrupp och enheter med planering, uppföljning och ledningsfrågor.
Du kommer att arbeta på både operativ och strategisk nivå med verksamhetsstyrning, planering och uppföljning i syfte att stödja IT-avdelningen och bidra till att organisationen realiserar sina kort- och långsiktiga verksamhetsmål på ett effektivt sätt.
Din placering är på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Läs mer om uppdraget här. polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-it-avdelningen/it/christina-controller
Vill du vara med och forma IT-avdelningens framtida riktning och vår förmåga att säkerställa myndighetens digitaliseringsresa? Nu söker vi dig som vill kombinera strategiskt verksamhetsstyrningsarbete med operativa insatser som gör verklig skillnad i hur avdelningen leder, planerar, följer upp och når sina mål. Hos oss får du en central roll i att stärka IT-avdelningens förmåga att arbeta effektivt och skapa långsiktigt värde för Polismyndigheten.
IT-avdelningen består för närvarande av ca 1 300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens ca 41 000 anställda. Du är placerad på IT-avdelningens kansli, där du ingår i en grupp med ca 10 kollegor som arbetar i tät samverkan med avdelningens ledningsgrupp och enheter med planering, uppföljning och ledningsfrågor.
Du kommer att arbeta på både operativ och strategisk nivå med verksamhetsstyrning, planering och uppföljning i syfte att stödja IT-avdelningen och bidra till att organisationen realiserar sina kort- och långsiktiga verksamhetsmål på ett effektivt sätt.
Din placering är på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Läs mer om uppdraget här. polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-it-avdelningen/it/christina-controller
Arbetsbeskrivning
I rollen som strategisk verksamhetsutvecklare arbetar du med att driva, utveckla och kvalitetssäkra IT-avdelningens övergripande processer inom styrning, planering, uppföljning, kontroll och samverkan. Du kommer att agera rådgivare inom dessa frågor och självständigt driva, analysera och formulera underlag till olika ledningsnivåer samt driva genomförande och effektuppföljning.
Arbetsuppgifter innebär exempelvis:
Arbetsuppgifter innebär exempelvis:
- Fånga omvärldsfaktorer och krav med verksamhetspåverkan och omsätta i strategisk och taktisk rådgivning och skarpa beslutsunderlag
- Stödja ledningen med kvalificerad analys och beslutsunderlag som säkerställer strategisk inriktning och mål.Exempelvis ta fram rapporter, analyser, prognoser och presentationsmaterial som stöd för chefernas strategiska och operativa beslutsfattande
- Utforma och svara för effektiva processer för verksamhetsplanering, uppföljning, mätbarhet och intern styrning och kontroll
- Svara för utformning, vidareutveckling och implementation av styrande riktlinjer, samarbetsmodell och policies
- Leda workshoppar och säkerställa förankring och engagemang i organisationen
- Driva tvärfunktionella utvecklings- och förändringsinitiativ, inklusive implementering av nya arbetssätt
- Som expert inom verksamhetsutveckling och förändringsledning stödja avdelningens förändringsarbete
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper:
Vi ser att du är en trygg, driven och utvecklingsinriktad person som tar initiativ och förverkligar idéer. Samtidigt är du relationsskapande och kommunikativ, med en nyfikenhet och vilja att lära känna verksamheten. Du ser helheten, bygger goda samarbeten och bidrar till att utveckla och effektivisera både arbetssätt och processer. För att lyckas i rollen är du också strukturerad, med förmåga att skapa ordning och prioritera så att idéer och samarbeten leder till tydliga resultat.
Vi ser att du, precis som vi, trivs i en föränderlig miljö och i möjligheten att vara en viktig del av vår förändringsresa. Du har ett starkt engagemang i att synliggöra it:s värdeskapande och att omsätta utmaningar till förslag på lösning. Du är även van att navigera i samspelet mellan it och verksamhet och bygga goda samarbeten och relationer.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi vill erbjuda dig en plats att utvecklas, både i din yrkeskompetens och som en lagspelare. Vi tror starkt på kunskapsdelning och gemensam iteration för att förbättra och utveckla vårt arbete samtidigt som vi har det roligt tillsammans.
Här får du vara med och forma en av Sveriges största IT-arbetsplatser, samtidigt som du bidrar till Polismyndighetens viktiga samhällsuppdrag. Rollen ger dig stora möjligheter att utvecklas, ta initiativ och arbeta nära både chefer och medarbetare för att skapa kort- och långsiktigt värde.
- Relevant akademisk utbildning inom exempelvis systemvetenskap, ekonomi eller ingenjörsvetenskap, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig
- Mycket god erfarenhet av såväl strategisk styrning (ex. verksamhetsplanering, målformulering, mätbarhet, uppföljning) som operativ styrning (driva initiativ, implementera arbetssätt, utforma och sätta upp mätbarhet)
- Mångårig erfarenhet av verksamhetsutveckling, förändringsledning och projektledning, företrädesvis inom it-verksamhet
- God erfarenhet av att omsätta it-leveranser till effekt och värdeleveranser för verksamhet
- Erfarenhet av att arbeta fram och implementera strategier, policys, färdplaner och utredningar
- Erfarenhet av att hantera och analysera data, skriva rapporter samt ta fram beslutsunderlag och presentationsmaterial
- Mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt på svenska
- Erfarenhet från stora organisationer eller myndigheter med komplex styrmodell
- Certifieringar/utbildningar? Prosci, Astrakan, certifierad verksamhetsutvecklare, PMP (Project Management Professional) och IPMA (International Project Management Association). PRINCE2, CAPM (Certified Associate in Project Management), certifiering inom Hållbarhet och miljö
- Kunskap om IT-styrningsramverk COBIT, ITIL, ISO 27001 och CMMI, ramverk för it-utveckling
Det är meriterande om du även har erfarenhet av:
Personliga egenskaper:
Vi ser att du är en trygg, driven och utvecklingsinriktad person som tar initiativ och förverkligar idéer. Samtidigt är du relationsskapande och kommunikativ, med en nyfikenhet och vilja att lära känna verksamheten. Du ser helheten, bygger goda samarbeten och bidrar till att utveckla och effektivisera både arbetssätt och processer. För att lyckas i rollen är du också strukturerad, med förmåga att skapa ordning och prioritera så att idéer och samarbeten leder till tydliga resultat.
Vi ser att du, precis som vi, trivs i en föränderlig miljö och i möjligheten att vara en viktig del av vår förändringsresa. Du har ett starkt engagemang i att synliggöra it:s värdeskapande och att omsätta utmaningar till förslag på lösning. Du är även van att navigera i samspelet mellan it och verksamhet och bygga goda samarbeten och relationer.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi vill erbjuda dig en plats att utvecklas, både i din yrkeskompetens och som en lagspelare. Vi tror starkt på kunskapsdelning och gemensam iteration för att förbättra och utveckla vårt arbete samtidigt som vi har det roligt tillsammans.
Här får du vara med och forma en av Sveriges största IT-arbetsplatser, samtidigt som du bidrar till Polismyndighetens viktiga samhällsuppdrag. Rollen ger dig stora möjligheter att utvecklas, ta initiativ och arbeta nära både chefer och medarbetare för att skapa kort- och långsiktigt värde.
Kontaktpersoner
Mirjana Daneskär, HR-konsult
mirjana.daneskar@polisen.se
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef
010-564 72 24
mirjana.daneskar@polisen.se
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef
010-564 72 24
Fackliga företrädare
Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10 ST, st.inom-polisen@polisen.se Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22
Övrig information
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Funktion: Avdelningscontroller
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Tester kan komma användas som urval i rekryteringsprocessen.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid
Arbetsort: Stockholm
Funktion: Avdelningscontroller
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Tester kan komma användas som urval i rekryteringsprocessen.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid