Förundersökningsledare till PKC i Karlstad
- Organisation
- Polisregion Bergslagen
- Kommun
- Falun
- Län
- Dalarnas län
- Utlyst
- 11 december 2025
- Ansök senast
- 07 januari 2026
- Referensnummer
- PB471/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisens kontaktcenter (PKC) söker nu förundersökningsledare med placering i Karlstad eller Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 700 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polisens kontaktcenter i region Bergslagen har som uppdrag att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande.
Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. Sektionen återfinns i Värmland, Dalarna och Örebro med placering i Karlstad och Falun.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisens kontaktcenter (PKC) söker nu förundersökningsledare med placering i Karlstad eller Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 700 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polisens kontaktcenter i region Bergslagen har som uppdrag att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande.
Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. Sektionen återfinns i Värmland, Dalarna och Örebro med placering i Karlstad och Falun.
Arbetsbeskrivning
Som förundersökningsledare har du en arbetsledande funktion där du coachar, motiverar och stöttar medarbetare i ärendehanteringen och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential. I rollen tar du beslut om ärenden ska utredas vidare och vilka åtgärder som i så fall ska vidtas. Du fungerar som juridiskt stöd och säkerställer hög kvalité på service och åtgärder. Du samverkar med andra, både interna och externa aktörer, där uppdraget är att utföra arbetsuppgiften i rättsprocessen på bästa sätt utifrån ett medborgarperspektiv. Du kommer ingå i ett forum med andra förundersökningsledare där ni tillsammans arbetar med utveckling, både på en övergripande nivå och i sakfrågor.
Inom Polismyndigheten pågår många olika utvecklingsuppdrag där kompetensen från organisationen ska tas tillvara på bästa sätt, vilket möjliggör för våra FU-ledare att ingå i regional eller nationell arbetsgrupp inom eget intresseområde.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Som förundersökningsledare på PKC arbetar du mellan 06.45-23.00 årets alla dagar. Det innebär att arbete utförs på kvällar, helger och under högtider. Arbetstidsförläggningen är periodplanerad arbetstid enligt ASA/polis 5:3 med en genomsnittlig veckoarbetstid på 38:30 timmar där planeringen görs i 6-veckorsperioder. Arbetsgruppen har ett gemensamt ansvar att täcka samtliga verksamhetskrav måndag-söndag 06.45-23.00.
Inom Polismyndigheten pågår många olika utvecklingsuppdrag där kompetensen från organisationen ska tas tillvara på bästa sätt, vilket möjliggör för våra FU-ledare att ingå i regional eller nationell arbetsgrupp inom eget intresseområde.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- besluta om förstahandsåtgärder i förundersökningar och ge medborgaren en så tidig prognos i sitt ärende som möjligt, samt att minska hanteringen/flödet till lokalpolisområdet
- granska anmälningar och skriva direktiv
- fatta beslut i enlighet med din delegation
- arbetsleda medarbetare i ärendehanteringen
- koordinera och fördela ärenden
- säkerställa att myndighetens prioriteringar får genomslag i verksamheten
- säkerställa att begränsnings- och åtalsprövningsreglerna i rättegångsbalken tillämpas
Som förundersökningsledare på PKC arbetar du mellan 06.45-23.00 årets alla dagar. Det innebär att arbete utförs på kvällar, helger och under högtider. Arbetstidsförläggningen är periodplanerad arbetstid enligt ASA/polis 5:3 med en genomsnittlig veckoarbetstid på 38:30 timmar där planeringen görs i 6-veckorsperioder. Arbetsgruppen har ett gemensamt ansvar att täcka samtliga verksamhetskrav måndag-söndag 06.45-23.00.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har/är:
Personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår organisations framgång. Vi söker dig som är trygg i dig själv, analytisk och bra på att bilda dig en helhetsbild. Du trivs med att ta en coachande roll och har lätt för att skapa goda och förtroendefulla relationer. Som person är du flexibel, kan ställa om med ny prioriteringsordning och växla upp i tempo när situationen kräver det. Rollen ger dig mycket ansvar och det är viktigt att du är bekväm med att ta beslut.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- Akademisk examen alternativt är polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman.
- polisens nationella förundersökningsledarutbildning fördjupad
- goda kunskaper att uttrycka dig skriftligt och muntligt på svenska och engelska
- Erfarenhet av utredningsarbete
- Erfarenhet av förundersökningsledning
- Erfarenhet av arbetsledning
- Erfarenhet av samverkan med både interna och externa parter
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår organisations framgång. Vi söker dig som är trygg i dig själv, analytisk och bra på att bilda dig en helhetsbild. Du trivs med att ta en coachande roll och har lätt för att skapa goda och förtroendefulla relationer. Som person är du flexibel, kan ställa om med ny prioriteringsordning och växla upp i tempo när situationen kräver det. Rollen ger dig mycket ansvar och det är viktigt att du är bekväm med att ta beslut.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Joakim Brelin, HR-konsult
010-567 41 88
joakim.brelin@polisen.se
Kevin Molani, Rekryterande chef
kevin.molani@polisen.se
010-567 41 88
joakim.brelin@polisen.se
Kevin Molani, Rekryterande chef
kevin.molani@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsbenämning: Handläggare eller polisinspektör
Arbetsort: Karlstad.
Arbetstid: Periodplanerad 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Förundersökningsledare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetsort: Karlstad.
Arbetstid: Periodplanerad 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Förundersökningsledare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.