Sök Mina sidor

Handläggare Förvaltningsärenden till Västerås, Hudiksvall, Gävle, Sandviken eller Uppsala

Organisation
Polisregion Mitt
Kommun
Västerås
Län
Västmanlands län
Utlyst
15 december 2025
Ansök senast
07 januari 2026
Referensnummer
PB550/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 700 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Mitt är beläget mitt i landet med huvudort i Uppsala. Verksamheten i regionen är organiserad i tre polisområden: Uppsala, Västmanland och Gävleborg som tillsammans är indelade i åtta lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd åt polisverksamheten.

Verksamhetsstöd 03 tillhör Regionkansliet och har verksamhet i Uppsala, Västerås, Sandviken, Gävle och Hudiksvall. Vi söker nu tre handläggare för tidsbegränsade anställningar under perioden april-september 2026.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare av tillståndsärenden enligt ordningslagen kommer du att handlägga ärenden om tillstånd för allmänna sammankomster, offentliga tillställningar och begagnande av offentlig plats. Inhämta yttranden både internt och externt för att sammankomster eller tillställningar ska kunna genomföras tryggt och säkert där du fattar beslut i dina egna ärenden.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • gymnasieexamen
  • arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • erfarenhet av att ha datorn som arbetsverktyg
  • mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska

  • Det är meriterande om du även:
  • är juridikstuderande
  • har erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
  • har erfarenhet av kvalificerat handläggningsarbete i närtid

  • Personliga egenskaper
    För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

    Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att strukturera, planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt
  • Erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Jessica Rönnevall, Gruppchef
010-567 55 53
jessica.ronnevall@polisen.se

Maria Frisk, HR-konsult
010-56 75217
maria.frisk@polisen.se

Fackliga företrädare

Cecilia Fredlund , ST inom Polisen
010-56 761 99

Polisförbundet, Saco-S och Seko Polisen
nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Västerås, Hudiksvall, Gävle, Sandviken eller Uppsala
Arbetstid: Dagtid måndag-fredag med flextid
Tillträde/omfattning: april-september 2026
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg