Handläggare till Frontdesk och registratur
- Organisation
- Nationellt forensiskt centrum
- Kommun
- Linköping
- Län
- Östergötlands län
- Utlyst
- 03 december 2025
- Ansök senast
- 08 december 2025
- Referensnummer
- PB432/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Nationellt forensiskt centrum (NFC) är en avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför avdelningen forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen - från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och IT-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att agera expertstöd samt bedriva utbildning, strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga.
Avdelningskansliet vid nationellt forensiskt centrum ansvarar för planering och uppföljning av avdelningens verksamhet och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur samt ansvarar för transport och logistik.
Vi söker nu en handläggare med placering i Linköping.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Nationellt forensiskt centrum (NFC) är en avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför avdelningen forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen - från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och IT-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att agera expertstöd samt bedriva utbildning, strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga.
Avdelningskansliet vid nationellt forensiskt centrum ansvarar för planering och uppföljning av avdelningens verksamhet och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur samt ansvarar för transport och logistik.
Vi söker nu en handläggare med placering i Linköping.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare inom Frontdesk och registratur arbetar du med flera olika typer av uppgifter. Huvudansvaret innebär att vara första linjen in till NFC både via e-post och telefon. Arbetet kommer också innebära registrering av ärenden i våra ärendehanteringssystem. I vår funktion har vi daglig kontakt med både andra delar av polisen, övriga myndigheter och privatpersoner. Uppgifterna är till viss del rutinbaserade men ingen dag är den andra lik då typen av frågor och uppgifter som inkommer varierar stort. Ofta handlar det om att lösa en uppgift där det inte finns ett färdigt svar. Arbetet erbjuder många samarbeten och kontaktytor i en komplex och spännande verksamhet.
Det dagliga arbetet kommer i huvudsak bestå av:
Det dagliga arbetet kommer i huvudsak bestå av:
- Besvara inkommande telefonsamtal och e-post
- Intern kontakt med kollegor inom avdelningen och övriga polismyndigheten
- Extern kontakt med myndigheter och privatpersoner
- Registrering och diarieföring av inkomna ärenden till NFC
- Övriga administrativa uppgifter
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är nyfiken och ser möjligheter istället för problem. Det är viktigt att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och självmant driver dem framåt. Då arbetet innefattar mycket dokumentation och registrering är det viktigt att du är noggrann och värdesätter kvalitet. Eftersom rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en god service- och samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- För funktionen relevant akademisk examen
- Arbetslivserfarenhet av serviceyrke som inkluderat kundkontakt
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift
- God vana av att arbeta i office-paketet
- Tidigare erfarenhet av statlig- och/eller offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att ha arbetat i polisiära system så som Forum och Pär.
- Erfarenhet av att ha arbetat i ärendehanteringssystem
- Erfarenhet av att ha arbetat med sekretess eller skyddsvärd information
Det är meriterande om du även i närtid har:
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är nyfiken och ser möjligheter istället för problem. Det är viktigt att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och självmant driver dem framåt. Då arbetet innefattar mycket dokumentation och registrering är det viktigt att du är noggrann och värdesätter kvalitet. Eftersom rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en god service- och samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Jennifer Prim, HR-konsult
jennifer.prim-citraro@polisen.se
Anna Hultman, Rekryterande chef
010-562 83 86
anna.hultman@polisen.se
jennifer.prim-citraro@polisen.se
Anna Hultman, Rekryterande chef
010-562 83 86
anna.hultman@polisen.se
Fackliga företrädare
Sofia Ask, Polisförbundet
010 563 87 10
Karna Tillheden, SEKO Polisen
073 249 04 22
Fanny Carlström Plaza, SACO-S
010-562 8446
Fackförbundet ST Region Öst
st.region-ost@polisen.se
010 563 87 10
Karna Tillheden, SEKO Polisen
073 249 04 22
Fanny Carlström Plaza, SACO-S
010-562 8446
Fackförbundet ST Region Öst
st.region-ost@polisen.se
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid vardagar (VP 5:2)
Funktion: Handläggare
Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid vardagar (VP 5:2)
Funktion: Handläggare
Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.