Sök Mina sidor

Handläggare till polisområdeskansliet Gävleborg, Region Mitt

Organisation
Polisregion Mitt
Kommun
Gävle
Län
Gävleborgs län
Utlyst
11 november 2025
Ansök senast
25 november 2025
Referensnummer
PB274/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisområde Gävleborg är indelat i två lokalpolisområden: Hälsingland och Gästrikland.
Samt en utredningssektion och ett polisområdeskansli. Polisområdeskansliet är beläget i Gävle.

Polisområdets kansli består idag av en kanslichef och ca 24 medarbetare fördelat på 2 grupper och kansligrupperna leds av gruppchefer. Kansligrupp 1 har till uppdrag att blanda annat stödja polisområdeschefen med planerings – och uppföljningsprocessen samt samordna, utveckla och driva frågor kopplat till polisområdets verksamheter. Kansligrupp 1 jobbar även med ärendeberedning, samordning av yttrande och remissvar, samt olika utredningar som berör hela polisområdet. Andra arbetsuppgifter som gruppen hanterar är lokalsamordning, fordon, utbildningssamordning, aspirantsamordning, resursplanering, beredskapsplanering, verksamhetsuppföljning och hantering av inkorgen för polisområdet. I kansligrupp 1 är även PDC organiserat med operativa koordinatorer.

Nu söker vi en handläggare till kansligrupp 1.

Arbetsbeskrivning

  • Ansvara för att inkomna handlingar/ärenden hanteras korrekt
  • Föredra aktuell information och ärenden i olika ledningsforum
  • Samverka i och samordna aktuella ärenden
  • Handlägga, bereda samt kvalitetssäkra underlag som polisområdeskansliet ansvarar för, exempelvis förvaltningsärenden, remisser och inkomna handlingar
  • Vid behov leda arbetsgrupper för tidsbegränsade uppdrag
  • Ge hjälp och stöd i ärendehandläggning samt sprida kunskap om regelverk, praxis och rutiner
  • Verksamhetens behov styr i hög grad inom vilket område respektive handläggare arbetar, men intresse och fallenhet har också betydelse. Vi arbetar efter devisen rätt kompetens på rätt plats.
  • Exempel på uppdrag som vi idag hanterar är: deltagande i forum för arrestuppdraget - både lokala och regionala, sammanhållande i polisområdet för kamerabevakning, attrahera-arbete och utbildningssamordning. Vi har också ett brett förutsättningsskapande uppdrag för att sektionerna ska kunna arbeta med brottsbekämpningen på bästa sätt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisexamen enligt Polisförordningen eller annan akademisk examen/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Erfarenhet av att arbeta som ledningsstöd eller på annat sätt erfarenhet av att arbeta nära ledningsfunktioner
  • God förmåga av att arbeta i Word, Excel och PowerPoint
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

  • Det är meriterande om du utöver ovan även har
  • Erfarenhet av Polismyndighetens operativa verksamhet
  • God kännedom om Polismyndighetens uppdrag, verksamhet och organisation
  • Tidigare arbetslivserfarenhet av att leda projekt- eller projektgrupper

Personliga egenskaper:
För att passa för rollen ser vi att du är en självgående person som inte räds för att ta initiativ i arbetsfrågor. Då rollen inkluderar nära samverkan med andra aktörer är det en förutsättning att du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Funktionen innebär ett växlade arbetstempo där även andra arbetsuppgifter av olika slag kan tillkomma, varpå vi ställer höga krav på flexibilitet och uthållighet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Johanna Westlin, Gruppchef
072-216 27 07

Emelie Spate, HR-konsult
emelie.spate@polisen.se

Fackliga företrädare

Daniel Johnson, Polisförbundet
073-075 39 13
daniel.johnson@polisen.se

ST, SEKO och SACO nås via polisens växel
114 14

Övrig information

Arbetsort: Gävle
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid VP 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg