Sök Mina sidor

Operativ Ledare till PKC i Region Bergslagen

Organisation
Polisregion Bergslagen
Kommun
Karlstad
Län
Värmlands län
Utlyst
17 december 2025
Ansök senast
31 december 2025
Referensnummer
PB573/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 700 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Operativa enheten
Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta görs genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Bergslagen.

Polisens kontaktcenter (PKC)
Polisens kontaktcenter i region Bergslagen har som uppdrag att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. På PKC Bergslagen arbetar ca 80 medarbetare fördelat mellan Falun och Karlstad.

Arbetsbeskrivning

Polisens kontaktcenter bemannas årets alla dagar mellan kl. 06:30-23:00, vilket innebär att du arbetar oregelbundna tider. Den operativa ledaren ansvarar för att leda och styra den befintliga resursen inom regionens PKC. Arbetsledningen sker i samverkan med angränsande verksamheter utifrån en uppdaterad operativ lägesbild samt Polismyndighetens övergripande prioriteringar och inriktningar.

Ansvaret sträcker sig över ett 48-timmarsperspektiv och omfattar drift och lägesbild såväl bakåt som framåt i tiden. En operativ ledare kan få arbetsmiljöuppgifter fördelat till sig samt även hantera bemanning som sträcker sig utanför 48-timmarsperspektivet.

Den operativa ledaren organiserar vid behov regionens PKC med kort varsel och underställs vid vissa omfattande händelser tillfälligt den nationella operativa ledaren, som då tar ett nationellt samordnande ansvar för den operativa ledningen av driften.

I den regionala operativa ledarens arbetsuppgifter ingår bland annat att:
  • övervaka ärendeinflöde, vidta åtgärder och vid behov prioritera pågående verksamhet
  • säkerställa tillgänglighet till polisregionens PKC genom aktiv arbetsledning och bemanning av köer
  • säkerställa reservdrift i samband med regionala driftstörningar samt informera nationell operativ ledare
  • vara mottagare av lägesbilder från nationell operativ ledare och angränsande verksamheter samt agera och sprida information inom egen verksamhet
  • förmedla lägesbild från polisregionens PKC till nationell operativ ledare eller angränsande verksamheter
  • vara kontaktyta mot övriga regionala operativa ledare och angränsande verksamheter
  • bedöma och besluta om biträde med tillfälliga utredningsinsatser (t.ex. digitala dörrknackningar) och annat operativt stöd som efterfrågas av polisregionen
  • besluta om och aktivera regionala informationsfraser
  • vara ett stöd för medarbetare i hanteringen av ärenden, rådgivning och kunskapsöverföring kring operativa frågor som inte berör förundersökningsledning
  • sammanställa och återge brottsförebyggande information som angränsande verksamheter kan tänkas att behöva ta del av
  • använda Rakel i funktionen

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisexamen
  • Mycket goda datakunskaper
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga i engelska, främst i tal och förståelse.
  • Innehar B-körkort
  • Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av att ha arbetat med oregelbundna tider
  • Kunskap i polisiära datasystem (som exempelvis COPS)
  • Genomgått chef- eller ledarskapsutbildning i närtid
  • Erfarenhet av att leda på distans

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har förmågan att se helheten, både i enskilda ärenden men även verksamheten i stort. Rollen kräver att du är stabil och att du självständigt kan fatta snabba beslut i stressade situationer. Du är flexibel och har god förmåga att ställa om när situationen kräver det.

Som Operativ ledare behöver du ha god kommunikationsförmåga och vara coachande i ditt bemötande. Du är rak och tydlig men besitter även en lyhörd sida gentemot dina medarbetares reaktioner i enskilda ärenden. Du är trygg i dig i själv och har hög personlig mognad.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Mimmi Brykt, Rekryterande chef
0702209521
mimmi.brykt@polisen.se

Hanna Säreskog
hanna.sareskog@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

  • Anställningsbenämning: Polisinspektör
  • Arbetsort: Karlstad eller Falun. Verksamheten i Falun kommer att flyttas till Borlänge 2027.
  • Arbetstid: Veckoplanering, VP 5:3
  • Tillträde: Enligt överenskommelse
  • Funktion: Operativ ledare

Intervjuer planeras att hållas under vecka 3-4.

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg