Sök Mina sidor

Passhandläggare

Organisation
Polismyndigheten
Kommun
Karlshamn
Län
Blekinge län
Utlyst
13 november 2025
Ansök senast
27 november 2025
Referensnummer
PB265/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. . Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmaste åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polismyndigheten organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Blekinge nordöstra Skåne är indelat i fyra lokalpolisområden: Hässleholm, Karlshamn, Karlskrona och Kristianstad. På polisområdesnivå finns en utredningssektion, en utredningsjoursektion samt ett polisområdeskansli.
Lokalpolisområde Karlshamn söker nu en engagerad och serviceinriktad administratör till vårt servicekontor. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.

Arbetsbeskrivning

Polisens Servicekontor är en servicefunktion där medarbetarna har daglig kontakt med allmänheten och flera olika samverkansparter vilket innebär en varierad vardag med många olika samarbeten och kontaktytor.
Som administratör har du en viktig roll genom att vara polisens ansikte utåt och ge stöd och service inom ramen för polisens serviceuppdrag.

I vårt servicekontor finns möjlighet att utföra flera typer av ärenden, du kommer att arbeta med administrativa uppgifter som framförallt innebär:
  • Handläggning av passansökningar och ansökningar av nationella ID-kort
  • Utlämning ovan resehandlingar
  • Hantering av hittegods och sjöfynd
  • Ansvara för funktionsbrevlådor samt inkommande/utgående post
  • Lämna service vid fysiska besök och via telefon.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Gymnasieexamen
  • Minst två års arbetslivserfarenhet av fysiskt kundbemötande inom administration och service som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att uttrycka dig i tal på engelska
  • God datorvana och lätt för att lära nya IT-system
  • B-körkort manuell växellåda

  • Det är meriterande om du har:
  • Erfarenhet av administrativt och eller utredande arbete i offentlig sektor, såsom inom rättsväsendet tullverket, åklagarmyndigheten, försäkringskassan eller skatteverket.
  • Språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska.

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som passhandläggare hos oss behöver du ha hög social kompetens och ett genuint intresse av att arbeta med människor. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är flexibel, noggrann, kommunikativ, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du har en förmåga att periodvis arbeta i ett högt tempo med fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet och prioriteringsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Kikki Dyrvold, Gruppchef Stöd/service LPO Karlshamn
010-522 02 61
kikki.dyrvold@polisen.se

Karin Lindström, HR-konsult
karin.lindstrom@polisen.se

Fackliga företrädare

Johan Källström, ST inom Polisen
070-279 11 46

Polisförbundet Förbundsområde POBN Per Elmberg
070-827 09 17

Seko Polisen – Monica Veberg
070-549 11 35

SACO-S: Carina Ivarsson
073-348 37 10

Övrig information

Arbetsort: Karlshamn
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: 2026-05-01
Anställningsform: Vikariat 2026-05-01 till 2027-04-30
Funktion: Handläggare pass
Anställningsbenämning: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg