Sök Mina sidor

Passhandläggare, behovsanställning Mora och Sälen

Organisation
Polisregion Bergslagen
Kommun
Mora
Län
Dalarnas län
Utlyst
15 december 2025
Ansök senast
04 januari 2026
Referensnummer
PB478/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polismyndigheten består av ca 40 700 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden (Örebro, Värmland och Dalarna), en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelsesektion och ett regionkansli. Vidare omfattar polisområde Dalarna tre lokalpolisområden (Falun, Borlänge och Mora).

Vi söker nu passhandläggare som vill arbeta på timmar (behovsanställning) till polisområde Dalarna. Din huvudsakliga placering är antingen i Mora eller Sälen men du förväntas kunna arbeta även vid den andra orten vid behov. Anställningen inleds med två veckors utbildning och för att kunna verka i rollen behöver utbildningen genomföras med godkänt resultat.

Arbetsbeskrivning

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga och hantera ansökningar om resehandlingar. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt ID-kort samt förvaltningslagen. I arbetet ingår det att besvara telefonsamtal och e-post. Det kan även komma att innehålla viss typ av annat arbete som tillhör receptionsmiljön, exempelvis anmälningsupptagning, hittegods, tillståndsansökningar, delgivning mm. Tunga lyft kan förekomma. Passhandläggare är ett uniformsyrke och samtliga handläggare bär uniform vid tjänstgöring.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Fullständig gymnasieexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Arbetslivserfarenhet i närtid inom service med direktkontakt i form av personliga möten som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Använt dator som arbetsverktyg och har grundläggande kunskaper i Officepaketet
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
  • B-körkort.


  • Det är meriterande om du även:

  • Har arbetslivserfarenhet av administration inom offentlig sektor som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Har arbetslivserfarenhet av arbete inom polismyndigheten
  • Har arbetslivserfarenhet från receptionsarbete
  • Utomnordiskt språk utöver engelska
  • Har arbetslivserfarenhet av butiks och kassaarbete
  • Har genomfört passutbildningen på polismyndigheten med godkända resultat

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är serviceinriktad, stabil och förtroendeingivande. Du är öppen och intresserad av ett arbete där du möter många olika människor i olika situationer. Arbetstempot kan variera beroende på antalet medborgare som besöker oss från dag till dag, det är därför viktigt att du kan tempoväxla när stunden kräver detta. Som person är du lugn, lyhörd och fullföljer dina åtaganden. Vidare ser vi att du är kvalitetsmedveten och strukturerad då arbetet ställer krav på det och du har god förmåga att samarbeta med dina kollegor.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Irina Lantz, HR-konsult
010-5673351
Irina.Lantz@polisen.se

Stefan Fransson, Gruppchef
stefan.fransson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Övrig information
Anställningsbenämning: Administratör/Polisassistent
Funktion: Passhandläggare
Arbetsort: Mora eller Sälen
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2 tjänstgöring på kvällar och helger kan förekomma.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Behovsanställning

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Urvalstest kan förekomma inom ramen för rekryteringen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg