Sök Mina sidor

Planerare

Organisation
Polisregion Nord
Kommun
Sundsvall
Län
Västernorrlands län
Utlyst
21 oktober 2025
Ansök senast
03 november 2025
Referensnummer
PB156/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Operativ verksamhetsstyrning är en regional resurs under Regionkansliet som består av tre grupper, spridda över Polisregion Nord. Vi stödjer den operativa planeringen i regionen på regional-, polisområdes- samt lokalpolisområdesnivå. Operativ verksamhetsstyrning säkerställer en gemensam planeringsprocess och har nära samarbete med chefer och fackliga organisationer.

Vi söker nu dig som vill arbeta som planerare med placering i Sundsvall.

Arbetsbeskrivning

  • Att planera personalresursen på bästa möjliga sätt för att uppnå det önskvärda verksamhetsbehovet. Detta med hänsyn till såväl arbetsmiljö- som ekonomiska aspekter samt på såväl kort som lång sikt.
  • Säkerställa att vårt kollektivavtal, ASA/Polis efterföljs.
  • Bereda personaluttag vid både planerade och hastigt uppkomna insatser
  • Utbildningsplanering
  • Vara ett stöd för chefer och medarbetare i arbetstidsförläggningsfrågor
  • Vid Särskild händelse så ingår funktionen i stabsarbetet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen
  • Aktuell erfarenhet av personaladministration och personalplanering eller motsvarande erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
  • Mycket god vana av Officepaketet, särskilt Excel
  • God kommunikationsförmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

  • Det är meriterande om du även har:
  • Aktuell organisationskunskap och verksamhetserfarenhet från arbete inom Polismyndigheten
  • Aktuell erfarenhet av arbete med de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter så som arbetstidsavtalet (ASA), semesterlagen, föräldraledighetslagen, villkorsavtalet m.fl.
  • Kunskaper/erfarenheter i Polisens personaladministrativa system, COPS och Heroma
  • Har erfarenhet av arbete inom polisen, annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har förmåga till helhetssyn; det vill säga förmåga att förstå hur olika delar av en verksamhet är integrerade med varandra. Det är viktigt att du trivs med att arbeta självgående där du planerar, organiserar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. I rollen som planerare måste du även kunna ta egna initiativ och vara flexibel för att kunna lösa olika ärenden.

I rollen som planerare fungerar du som en knytpunkt mellan medarbetare och verksamhetens chefer, vilket ställer krav på att du har god samarbetsförmåga och trivs med att nätverka och samverka med andra. Du är en lagspelare som sätter gruppens och verksamhetens behov över ditt egna. Då det periodvis är hög arbetsbelastning är det viktigt att du har en god prioriteringsförmåga och kan hantera stressiga situationer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Amanda Nilsson, HR-konsult
073-065 64 86
amanda-s.nilsson@polisen.se

Anders Moberg, Rekryterande chef
072-728 14 10
anders.moberg@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från SACO-S Region Nord, Polisförbundet Region Nord, ST Region Nord och SEKO Polisen nås via Polisens växel
114 14

Övrig information

Arbetsort: Sundsvall
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Planerare
Anställningsbenämning: Administratör eller polisassistent

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg