Sök Mina sidor

Sommarjobb polisstudenter

Organisation
Polisregion Stockholm
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
19 december 2025
Ansök senast
02 februari 2026
Referensnummer
PB603/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 700 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Att sommarjobba på Polisregion Stockholm är ett bra sätt att få inblick i myndigheten och erfarenhet av verksamheten. Vi erbjuder sommarjobb på polisens kontakcenter (PKC) men även receptionsverksamheten samt att andra delar inom Polismyndigheten kan bli aktuella. Vi välkomnar ansökningar från polisstuderande på alla polisprogram i hela Sverige oavsett var du kommer söka aspiranttjänstgöring. Placering för tjänsterna kommer vara i Polisregion Stockholm inklusive Gotland.

PKC är en del av polisregion Stockholms Operativa enhet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Som operatör på PKC är du allmänhetens första kontakt med Polisen och kommer att få hantera alla typer av brottsanmälningar genom det nationella telefonnumret 114 14. Vår förmåga och verksamhetsidé är att ge medborgarna en möjlighet att anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt dygnet runt under årets alla dagar. Vi ger ett stöd till övriga i regionen genom att vidta initiala utredningsåtgärder i syfte att skapa bättre underlag för beslut i våra ärenden.

Som administratör i receptionsverksamheten har du en viktig samhällsfunktion där du till stor del är allmänhetens första kontakt med Polismyndigheten. Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak direktkontakt med besökare. Ditt uppdrag är att hjälpa medborgare som uppsöker oss av olika skäl. Arbetet innebär att upprätta polisanmälningar av olika dignitet samt hantera delgivningar, hittegods, beslag, hantera kontaktförbud samt initiera utredningar som kan innebära att hålla enklare förhör och i övrigt bistå med andra förekommande administrativa arbetsuppgifter.

Arbetsbeskrivning

PKC tar emot ca 65% av samtliga anmälningar som inkommer till Polismyndigheten. Arbetet präglas av kontinuerlig kommunikation i samtalet med medborgaren, dokumentation och administration. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med din förundersökningsledare och kollegor, du har även kontakt med andra verksamheter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består i att upprätta polisanmälningar, svara på frågor, lämna information och ta emot tips. Du utför även förstahandsåtgärder inom brottsutredning genom att exempelvis hålla vittnes- och målsägandeförhör på telefon. PKC är en dygnet-runt-verksamhet. Nattetid verkar vi på PKC region Stockholm nationellt.

Som administratör i receptionsverksamheten möter du våra medborgare och bemannar receptionen. Arbetet innebär i första hand att ge ett bra, metodiskt och effektivt bemötande, där du är en viktig representant för Polismyndigheten. I rollen får du de varierande uppgifterna att flyta i ett stundtals högt tempo, utan att kompromissa med rättssäkerhet eller kvalité. I rollen ingår bland annat att besvara inkommande samtal och mail, anmälningsmottagning, kontaktförbud, hantera hittegods, beslag, samt vapen- och ammunitionsärenden. Arbetet kan även innebära att hålla enklare förhör. Vissa utredningsuppdrag kan förekomma på Gotland.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som:
  • Är polisstuderande
  • Avslutat minst termin 2 samt erhållit utbildning i DurTvå innan anställningsstart juni 2026.

Personliga egenskaper
För att trivas i rollerna behöver du vara serviceinriktad, prestigelös och samarbetsvillig. Du tar egna initiativ och är lösningsfokuserad samtidigt som du är strukturerad och noggrann. Du är flexibel och stresstålig och kan hantera snabba förändringar samt tempoväxlingar vid både högre och lägre arbetsbelastning.

Kontaktpersoner

Martina Wahlgren, HR-konsult
076-110 14 57
martina.wahlgren@polisen.se

Jill Eriksson, HR-konsult
076-110 29 67
jill-s.eriksson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Saco-S, ST, SEKO nås via Polismyndighetens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Visstidsanställning (med möjlighet till timanställning därefter)

Information om ledighet under anställningstiden:
Om du blir aktuell för anställning har du inte rätt till semesterledighet. Istället kommer du att få semesterersättning utbetald efter det att anställningen avslutats.

Enstaka kortare ledighet med löneavdrag kan beviljas om verksamheten tillåter detta och då enligt överenskommelse med chef.

Arbetsort: Region Stockholm inklusive Gotland
Arbetstid: PKC arbetar utifrån treskift. Receptionen arbetar utifrån öppettiderna på Polisstationen.
Tillträde: Maj/Juni
Funktion: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg