Sök Mina sidor

Utredningsadministratör

Organisation
Polisregion Nord
Kommun
Sundsvall
Län
Västernorrlands län
Utlyst
20 oktober 2025
Ansök senast
24 oktober 2025
Referensnummer
PB153/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Till vårt team söker vi nu utredningsadministratörer som är flexibla, initiativtagande och serviceinriktade samt har god samarbetsförmåga. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats

Polisområde Västernorrland är ett av polisområdena i region Nord. Det geografiska området omfattar sju kommuner.

Polisområde Västernorrland är indelat i tre lokalpolisområden: Medelpad, Norra Ångermanland och Södra Ångermanland. På polisområdesnivå finns en utredningssektion, grova brottsektion, sektionen för brott i nära relation, jourhavande förundersökningsledning, spaningssektion, bedrägerisektion samt stationsbefälsverksamhet. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Lokalpolisområde Medelpad ingår i polisområde Västernorrland. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Vi söker nu 2 utredningsadministratörer i lokalpolisområde Medelpad med placering i Sundsvall.

Arbetsbeskrivning

Som administratör kommer du hantera varierande administrativa arbetsuppgifter inom ramen för lokalpolisområdets utredningsverksamhet. I rollen som administratör är du ett stöd till våra förundersökningsledare och utredare i utredningar. Du tar ansvar för det egna arbetet och för arbetsgruppens gemensamma uppdrag. Även andra typer av samarbeten förekommer i hög utsträckning, såväl inom som utanför myndigheten. Du arbetar främst i polisens olika IT-system och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat:
  • Bevaka vår gemensamma brevlåda. Du förväntas tilldela dig egna ärenden och planerar ditt arbete efter prioriteringar som råder inom lokalpolisområdet.
  • Transkribera inspelade förhör vilket innebär att överföra tal från ljud- och videoinspelningar till skrift.
  • Vara behjälplig i utredningar beträffande oväntade dödsfall. Arbetet innebär att du tar kontakt med anhöriga och berörda myndigheter för att sammanställa underlag, så att utredarna kan arbeta vidare med sina ärenden.
  • Upprätta orosanmälan till socialtjänsten i enligt socialtjänstlagen.
  • Annan vanligt förekommande utredningsadministration, samt även vara behjälplig med att utföra andra arbetsuppgifter i lokalpolisområdet kopplat till stöd och service. Exempelvis kommer du även stötta vår reception och vara allmänheten behjälplig.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • gymnasieexamen
  • goda kunskaper i office paketet särskilt i Excel, samt vana i att använda datorn som ditt dagliga arbetsredskap
  • god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
  • god förmåga att förstå och konversera på engelska.
  • erfarenhet från serviceinriktat arbete där du interagerat med kunder/besökare och haft till uppgift att svara på frågor, lösa problem och ge allmänt stöd. Företrädesvis från branscher där du arbetat serviceinriktat i kombination med administrativa arbetsuppgifter eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • B körkort (manuellt körkort)
  • aktuell administrativ erfarenhet där du har arbetat som en stödfunktion till andra och behövt hjälpa till och ge service till andra, alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • eftergymnasial utbildning inom kriminologi eller juridik alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • aktuell erfarenhet av utredningsarbete som arbetsgivaren bedömer relevant
  • aktuell erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet eller annan offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • aktuell erfarenhet från polisens IT-system

Personliga egenskaper
Som utredningsadministratör ställs det krav på förmåga att prioritera, vara lösningsfokuserad och självgående. Arbetsuppgifterna varierar med många kontaktytor därmed ställs det även krav på att ha ett serviceinriktat och lugnt förhållningssätt med god samarbetsförmåga. Du behöver ha god förmåga att arbeta i team såväl som enskilt, där du tar egna initiativ och driver ditt arbete vidare. En stor del av detta arbete är att ge stöd till andra internt som externt.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Mikael Tellebo, Rekryternade chef
070-172 93 40
mikael.tellebo@polisen.se

Amanda Nilsson, HR-konsult
073-065 64 86
amanda-s.nilsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från SACO-S Region Nord, Polisförbundet Region Nord, ST Region Nord och SEKO Polisen nås via Polisens växel
114 14

Övrig information

Arbetsort: Sundsvall
Arbetstid: Flexibelarbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Utrednignsadministratör
Anställningsbenämning: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg