Verksamhetsutvecklare till Nationellt forensiskt centrum i Linköping
- Organisation
- Nationellt forensiskt centrum
- Kommun
- Linköping
- Län
- Östergötlands län
- Utlyst
- 03 december 2025
- Ansök senast
- 16 december 2025
- Referensnummer
- PB411/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi en verksamhetsutvecklare inom digitalisering till Nationellt forensiskt centrums (NFC) avdelningskansli i Linköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas samtidigt som ditt arbete bidrar till Polismyndighetens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 500 medarbetare över hela landet.
Nationellt Forensiskt Centrum, NFC
NFC är polisens operativa avdelning för forensisk labbverksamhet. På uppdrag av förundersökningsledare utför NFC forensiska undersökningar av spår och material från brottsutredningar. Avdelningen ansvarar för myndighetens kvalitetssäkring av den forensiska verksamheten i stort, samt för att utveckla arbetssätt och metoder för verksamheten. Till avdelningens uppdrag hör också forensisk forskning och utveckling, ett arbete som ofta bedrivs i internationell samverkan. Vi har tio driftställen. Vårt största labb och vårt avdelningskansli finns i Linköping.
Avdelningskansli
Avdelningskansliet på NFC ansvarar för planering och uppföljning av verksamheten och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur, digitalisering, forensisk process, verksamhetsstyrning och analys. Vi är ett sextiotal medarbetare, organiserade i fem grupper.
Nationellt Forensiskt Centrum, NFC
NFC är polisens operativa avdelning för forensisk labbverksamhet. På uppdrag av förundersökningsledare utför NFC forensiska undersökningar av spår och material från brottsutredningar. Avdelningen ansvarar för myndighetens kvalitetssäkring av den forensiska verksamheten i stort, samt för att utveckla arbetssätt och metoder för verksamheten. Till avdelningens uppdrag hör också forensisk forskning och utveckling, ett arbete som ofta bedrivs i internationell samverkan. Vi har tio driftställen. Vårt största labb och vårt avdelningskansli finns i Linköping.
Avdelningskansli
Avdelningskansliet på NFC ansvarar för planering och uppföljning av verksamheten och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur, digitalisering, forensisk process, verksamhetsstyrning och analys. Vi är ett sextiotal medarbetare, organiserade i fem grupper.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till den grupp inom avdelningskansliet som ansvarar för samordning inom digitaliseringsområdet, samt verksamhetsstyrning och analys.
I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du att stödja verksamhetsutveckling i hela den forensiska processen, vilket kräver förmåga att kunna ta ett stort ansvar för att självständigt och i grupp driva olika typer av uppdrag och utvecklingsinitiativ.
Arbetsuppgifterna innebär planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning. I takt med förändringar inom och utanför NFC bidrar du till att identifiera och analysera frågor av strategisk betydelse för en väl fungerande forensisk verksamhet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du att stödja verksamhetsutveckling i hela den forensiska processen, vilket kräver förmåga att kunna ta ett stort ansvar för att självständigt och i grupp driva olika typer av uppdrag och utvecklingsinitiativ.
Arbetsuppgifterna innebär planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning. I takt med förändringar inom och utanför NFC bidrar du till att identifiera och analysera frågor av strategisk betydelse för en väl fungerande forensisk verksamhet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
- Leda och delta i uppdrag, utvecklingsinitiativ och workshops
- Leda och stödja i arbetet med verksamhetstester
- Stödja i arbetet med kartläggning av flöden och kravanalys
- Samverka inom krav och test
Kvalifikationer
Krav
Vi söker dig som har:
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar med andra på ett bra sätt för att nå gemensamma mål. Du arbetar resultatinriktat, självständigt och har god förmåga att strukturera ditt arbete.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi söker dig som har:
- en avslutad och godkänd examen från högskola -och/eller universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
- flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling inom offentlig sektor
- god erfarenhet av testledning av verksamhetstester
- goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
- mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- god kunskap i kravanalys ur ett verksamhetsperspektiv
- erfarenhet av att som verksamhetsutvecklare, projektledare eller uppdragsledare självständigt driva komplexa uppdrag i en större organisation kopplat mot IT
- goda kunskaper i projektledning
- erfarenhet av en laborativ verksamhet
- på ett prestigelöst sätt och samtidigt med bibehållen integritet vara drivande i uppdrag tillsammans med kollegor i olika delar av verksamheten
- identifiera, förstå, analysera och prioritera komplexa frågeställningar och risker
- kommunicera, både muntligt och skriftligt, för att skapa förståelse på olika nivåer och mellan olika funktioner och professioner
Meriterande
Det är meriterande om du har:
Personliga egenskaper
Du har förmåga att:
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar med andra på ett bra sätt för att nå gemensamma mål. Du arbetar resultatinriktat, självständigt och har god förmåga att strukturera ditt arbete.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Cosette Malatios, Gruppchef
cosette.malatios@polisen.se
Caroline Ericsäter, Rekryterare
caroline.ericsater@polisen.se
cosette.malatios@polisen.se
Caroline Ericsäter, Rekryterare
caroline.ericsater@polisen.se
Fackliga företrädare
Monica Veberg, Seko Polisen
070-549 11 35
Fanny Carlström Plaza, SACO
010 562 84 46
Rebecca Wennström, ST region öst
st.region-ost@polisen.se
Sofia Ask, Polisförbundet
010 563 87 10
070-549 11 35
Fanny Carlström Plaza, SACO
010 562 84 46
Rebecca Wennström, ST region öst
st.region-ost@polisen.se
Sofia Ask, Polisförbundet
010 563 87 10
Övrig information
Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.