Sök
Stäng Meny

Så arbetar polisen mot telefonbedrägerier – och så här skyddar du dig

Telefon och SMS används för att lura främst äldre på pengar. Pengarna är en stor inkomstkälla för kriminella nätverk.

– Vi ser en tydlig koppling mellan personer involverade i kända kriminella nätverk och telefonbedrägerier. Att brottsoffrens pengar ska gå till multikriminella individer som kan återinvestera pengarna i annan brottslighet är något vi inte kan acceptera, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum, NBC.

Vad är vishing? 

Bedrägerier kallas telefonbedrägeri eller vishing när det är fråga om en kombination av voice (röst) och phising (när någon fiskar, trålar efter användbar information).

Vid denna typ av bedrägerier stressar och skrämmer gärningsmännen brottsoffren och får dem att själva agera så att pengarna flyttas.

Ofta kartlägger bedragarna potentiella offer och drar nytta av öppna data, till exempel personnummer, för att verka trovärdiga när de ringer. Ibland manipuleras även det nummer som bedragarna ringer från, så att det ser ut att komma från en känd bank eller en teleoperatör.

Ökade med 36 procent

Telefonbedrägerierna ökade med 36 procent under fjolåret och brottsvinsterna därifrån beräknas till strax över 700 miljoner kronor.

Det pågår flera förundersökningar och kartläggningar av nätverk med denna inriktning, runt om i Polismyndigheten. Var och en av de sju polisregionerna har särskildtutpekade utredningsgrupper för bedrägerier. På nationell och strategisk nivå finns ett nationellt bedrägericentrum.

I mitten av mars genomförde polisen en omfattande insats mot personer som misstänks ha sysslat med telefonbedrägerier mot äldre. Tre personer sitter häktade för grova bedrägeribrott med över tusen brottsoffer. En fjärde person, även han misstänkt för samma brott, greps i Portugal.

Trots stora insatser med att utreda ärenden och försvåra brottsuppläggen fortsätter ett stort antal personer att år efter år drabbas av bedrägerier. Därför sker hela tiden brottsförebyggande arbete.

Många insatser

Exempel på sådana är dialoger med banker, mobiltelefonoperatörer och webbutiker för att stödja dem i arbetet med att göra plattformar svårare för bedragarna att angripa. Polisen genomför även regelbundet informationsinsatser.

– De riktas mot olika målgrupper som vi ser att bedragarna riktar sig mot. Genom att rusta sig med kunskap om hur bedragarna gör, blir det enklare att skydda sig, säger Lotta Mauritzon. 

Prata med nära och kära om bedrägerier
Försök inte lura mig

Skydda dig mot telefonbedrägerier

Lägg på luren

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

Logga inte in

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

Lita inte på den som ringer

Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.