Flera fall av bedrägerier mot äldre under inledningen av 2025
I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig.
Ärendena har framförallt handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.
Då handlar det om att hämta upp bankkort, pengar eller värdesaker som smycken. Många bedrägerier har fullbordats där brottsoffer förlorat både kontanter och guld.
Använd officiella telefonnummer
– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter.
– Och kom ihåg att inget seriöst företag eller myndighet ringer upp och ber om personlig information eller att du ska logga in med ditt bank-id. Bank-id är som din hemnyckel. Ingen annan ska bestämma när du ska öppna din dörr till ditt hem och det är samma sak med bank-id, fortsätter Lotta Mauritzson.
Anmäl varje gång
Trots att kriminellas brottsvinster från vishing minskade under 2024 jämfört med året innan kan läget vända snabbt och fortsatt är det många som drabbas.
– Det är viktigt att man anmäler varje gång man tror sig har blivit utsatt av försök till bedrägeri, det är viktigt för oss att kartlägga och lägga pussel, säger Lotta Mauritzson.
Polisanmäl alltid
Har du fått ett falskt sms, mejl, samtal eller besök, anmäl bedrägeriet direkt till Polisen. Anhöriga med äldre i sin omgivning uppmanas prata om bedrägerier och aktuella tillvägagångsätt så att vi tillsammans kan stoppa bedrägerierna.
Skydda dig mot telefonbedrägerier
Svara inte på sms – ring inte upp på nummer i sms
Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer.
Lägg på luren – om du blir osäker ska du avsluta samtalet
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet.
Oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag, inkassobolag eller en myndighet. Ju tidigare du avbryter samtalet desto större chans har du att sätta stopp för bedragaren. Du behöver inte vara artig.
Logga inte in eller lämna ut koder
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
Lita inte på den som ringer – även om den verkar trovärdig
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut. Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Du som anhörig eller närstående – så här kan du hjälpa
Prata om bedrägerier och polisens råd. Att vara mentalt förberedd ¬redan innan man får ett samtal eller ett sms är en viktig framgångsfaktor för att inte bli lurad. Det är också viktigt att prata om brotten för att minska skam och skuld som utsatta kan känna om de blir lurade.
Relaterat
Mer om telefonbedrägerier på polisen.se
Protect yourself against scam calls
احم نفسك من المكالمات الخادعة (arabiska)
Ochrona przed połączeniami od oszustów (polska)
Suojaudu huijauspuheluilta (finska)