Behöver ditt evenemang ha tillstånd?
Planerar du för att anordna loppis på offentlig plats? Eller samlar du människor till en demonstration? Planerar du en julmarknad? Ditt evenemang kan behöva ett tillstånd.
Om du vill arrangera till exempel en demonstration, en loppis, en marknad eller ett musikevenemang som du bjuder in allmänhet till så krävs det ett tillstånd.
I vissa fall kan ansökningar om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar behöva skickas till kommunen eller andra berörda myndigheter för synpunkter. Skicka därför in din ansökan i så god tid som möjligt. Om din ansökan är komplett ifylld går handläggningen fortare. Sök helst minst två veckor innan evenemanget. Vid ett större evenemang, till exempel en festival, så kan handläggningstiden vara ännu längre.
Varför behövs tillstånd?
Syftet med ett tillstånd är flera. Evenemang ska vara säkra för både deltagare och publik, samtidigt som hänsyn tas till omgivningen och exempelvis till trafikflödet. För polisen är det viktigt att du söker tillstånd så att vi får vetskap om vilka arrangemang som planeras.
Vill du ansöka om tillstånd?
Här finns mer information och e-tjänster för ansökan om olika typer av tillstånd:
Om du har allmänna frågor kring ditt evenemang så kan du kontakta tillståndshandläggare i polisregion Nord via tillstand-region-nord@polisen.se.