Polisen kontrollerar föraren i polisens instrument som misstänks för sjöfylleri. Hon grips och förs till en polisstation för provtagning.
Sjötrafiknykterhetskontroll
I en sjötrafiknykterhetskontroll blåser båtföraren i ett så kallat sållningsinstrument. Instrumentet ger utslag om alkoholhalten i utandningsluften är över godkänd gräns. Överstiger värdet gränsen ska föraren lämna utandningsprov i ett bevisinstrument.
Båtföraren får blåsa två gånger i bevisinstrumentet med 6-8 minuters mellanrum. Från de båda bevisproven räknar instrumentet ut ett medelvärde av alkoholhalten i utandningsluften, det används som grund när en åklagare eller domstol beslutar om påföljd och när Transportstyrelsen beslutar om eventuell körkortsåterkallelse.
Sjöfylleri
Gränsen för sjöfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar 0,2 promille i blodet. Gränsvärdet gäller för fartyg, det vill säga alla farkoster som kan transportera personer eller gods över vatten, som med motordrift kan köras med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst 10 meter.
Även om ovanstående kriterier inte uppfylls kan en påverkad person dömas för sjöfylleri, om personen inte kan framföra farkosten på ett betryggande sätt.
Vid sjöfylleri är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som har en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. På en fritidsbåt kan det vara den person som navigerar.
Påföljden för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader.