Sök

Biträdande sektionschef till Nationella insatsstyrkan vid Nationella operativa avdelningen

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

12 juni 2024

Ansök senast

03 juli 2024

Referensnummer

A363.202/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Nationella operativa avdelningen ansvarar bland annat för att styra och leda den nationella och den internationella polisverksamheten och för att driva polisens utvecklingsverksamhet. Vid Noa beslutas om resursförstärkningar för hela landet och avdelningen fungerar som nationell kontaktpunkt i viss samverkan nationellt och internationellt. Även unika funktioner som finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen. Vid Noa pågår just nu ett intensivt arbete för att bidra till att ytterligare utveckla och effektivisera Polismyndighetens brottsbekämpande förmåga. Noa består av 9 enheter och ett kansli och vid avdelningen arbetar ca 2000 medarbetare som finns på flera orter runt om i landet.

Operativa enheten vid Noa har bland annat verksamhetsansvar för polisflyget, nationella insatsstyrkan, nationella bombskyddet och nationella ledningscentralen. Enheten har också ansvar för nationell samordning gällande ordning och säkerhet där bland annat ansvar för myndighetens nationella insatskoncept, idrottsrelaterad brottslighet och flygverksamhet med UAS ingår. Enheten ansvarar för att dygnet runt, i samverkan med internationella enheten, svara för nationell och internationell operativ kommunikation och samordning så att Polismyndighetens resurser används effektivt. Vidare ansvarar enheten för att biträda polisregionerna vid internationell rättslig hjälp. Enheten består av fem sektioner samt ett kansli.

Nationella insatsstyrkan (NI) är de brottsbekämpande myndigheternas yttersta resurs. NI ska hantera de situationer som är så allvarliga, riskfyllda eller ovanliga att de inte kan hanteras inom den ordinarie polisverksamheten. NI förväntas agera i huvudsak inom tre områden, grov brottslighet, våldbejakande extremism samt säkerhetshotande verksamhet. NI är en del av det nationella insatskonceptet NIK och samarbetar kontinuerligt med de regionala insatsstyrkorna för att stärka myndighetens samlade insatsförmåga. NI är en adaptiv och uppdragsorienterad organisation som på ett tydligt sätt strävar efter att möta uppdragsgivarnas behov. I det inbegriper att sektionens medarbetare kontinuerligt utvecklar förmågan för att kunna konfrontera framtidens hotaktörer. NI bedriver verksamhet regionalt, nationellt och internationellt inom ramen för huvuduppgiften. 

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som biträdande sektionschef för Nationella insatsstyrkan

Som biträdande chef för nationella insatsstyrkan (NI) rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp. Sektionschef och biträdande chef ansvarar gemensamt för sektionens strategiska arbete. Tillsammans ansvarar ni för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har ansvar för sektionens verksamhet i sin helhet. Som chef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • ett par års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer den senaste femårsperioden
  • ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
  • polisexamen
  • svenskt medborgarskap

 Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • minst ett års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer eller arbetsledare
  • erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde, såsom erfarenhet från att leda verksamhet inom det nationella insatskonceptet eller annan motsvarande verksamhet.
  • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
  • erfarenhet av internationellt arbete inom aktuellt verksamhetsområde

 När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • analys och helhetssyn
  • mål och resultat
  • utveckling och förändring
  • social säkerhet
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Vid frågor kontakta Lina Karlsson, HR-konsult, på telefon 010-56 416 53.

Fackliga företrädare

SACO-S nås via Polisens växel 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Fackförbundet ST nås via Polisens växel
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering i Stockholm/Solna

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Urvalsfrågor att besvara:  

1.       Beskriv kort din chefserfarenhet och på vilka nivåer du har varit chef den senaste femårsperioden

2.       Har du ingått i ledningsgrupp eller motsvarande forum?

3.       Har du polisexamen?

4.       Har du svenskt medborgarskap?

5.       Beskriv kort din erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde, såsom erfarenhet från att leda verksamhet inom det nationella insatskonceptet eller annan motsvarande verksamhet

6.       Beskriv kort din erfarenhet av internationellt arbete inom aktuellt verksamhetsområde

Välkommen med din ansökan i form av CV via e-post till jobb.chef@polisen.se senast den 3 juli 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A363.202/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.