Sök

Operatörer till Regionledningscentralen (RLC) i Uppsala

Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Organisation

Polisregion Mitt

Kommun

Uppsala

Län

Uppsala län

Utlyst

24 juni 2024

Ansök senast

25 juli 2024

Referensnummer

A365.775/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Regionledningscentralen, RLC, är en sektion vid Operativa enheten som ansvarar för att leda polisens ingripandeverksamhet i hela regionen. I RLC tjänstgör dygnet runt tjugotalet civilanställda och poliser som RLC-operatörer och befäl, som tillsammans bedömer och prioriterar inkommande telefonsamtal och radioanrop, samt leder och planerar större händelser inom regionen med hjälp av olika digitala verktyg.

Nu söker vi nya operatörer till Regionledningscentralen (RLC-operatörer) som drivs av att göra skillnad och som vill utvecklas. Arbetet i RLC är utmanande och roligt då du får en god förståelse för Polisens arbete i regionen.

RLC i region mitt är placerad i Uppsala i moderna och anpassade lokaler. Vi erbjuder en tillgänglig och inkluderande arbetsplats.

Arbetsbeskrivning

Operatörernas huvuduppdrag är att, under ledning av arbetsledare, svara på inkommande telefonsamtal och radioanrop, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. I ansvaret ingår att upprätthålla hög tillgänglighet i Ledningscentralen, ge medborgarna ett bra bemötande samt säkerställa att polisen snabbt kan svara och agera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp av polis. Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter, organisationer och samarbetspartners såsom SOS Alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten samt ambulansverksamheten i regionen.

Operatören arbetar i team med löpande ärenden och insatser. Arbetet bedrivs i skift enligt rullande schema. Du kommer arbeta planerade dag-, kvälls- och nattpass året om, vardag som helg.

Läs mer på polisen.se/rlc

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
  • Minst 1 års arbetslivserfarenhet
  • Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
  • God förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska
  • Goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem
  • Svenskt medborgarskap
  • B-körkort

Det är meriterande om du har

  • Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
  • Arbetslivserfarenhet av arbete med hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/ support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
  • Ytterligare språkkunskaper

Personliga egenskaper

  • Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
  • God kommunikationsförmåga, du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och tydlighet är centralt liksom att vara välformulerad samt inneha förmågan att anpassa kommunikationssätt till situation
  • God problemlösningsförmåga, du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
  • Simultankapacitet, du har god förmåga att utföra flera saker samtidigt. Att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.
  • Förmåga att arbeta självständigt

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer?  
Välkommen att kontakta gruppchef Lena Grindlund, 010-56 76962, lena.grindlund@polisen.se alternativt Linnéa Ahlfont, 010-56 77033, linnea.ahlfont@polisen.se

Undrar du någon om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Maria Frisk, HR-konsult, 010-56 75217, maria.frisk@polisen.se

Med anledning av semesterperiod så är urvalsarbetet i processen preliminärt planerat att genomföras v. 33.

Fackliga företrädare

ST inom Polisen, Linnéa Hjelm, 010-56 754 95, linnea.hjelm@polisen.se

SACO, Seko och Polisförbundet nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Utbildning
Din anställning inleds med en ca 20 veckor lång utbildning, som varvas med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstart är planerad att starta i mitten januari/februari 2025. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.

Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag- fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag-söndag.

Mer om anställningen
Anställningsform: Visstidsanställning under utbildningen därefter tillsvidareanställning med provanställning om sex månader förutsatt godkänd certifiering. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildningstiden.
Tester kommer att användas i rekryteringsprocessen.

Digitala personlighets- och problemlösningstester är planerade att ske för de som uppfyller kravprofilen under vecka 34. Arbetsprover är planerade v. 36-37 samt intervjuer v. 37-38 för aktuella kandidater.

Arbetsort: Uppsala
Arbetstid: Treskift vilket inberäknar helg- samt nattjänstgöring.
Tillträde: Utbildningsstart januari/februari 2025. Utbildningen pågår under betald arbetstid.

Övrig information
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag; att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara. Läs gärna mer på: polisen.se/rlc

Våra anställda har tillgång till ett friskvårdsutbud med goda träningsmöjligheter.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV tillsammans med svar på urvalsfrågorna nedan via e-post till jobb.mitt@polisen.se senast den 25 juli 2025. Märk din ansökan med referensnummer A365.775/2024 i mailets ärendemening. Skapa ett separat dokument som du bifogar ansökan som ger svar på följande frågor/förtydliganden: 

  • Har du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet? Om ja, beskriv omfattning/tid/skola/ort.
  • Beskriv din arbetslivserfarenhet som är relevant för den här funktionen
  • Har du god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska?
  • Har du god förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska?
  • Har du goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem? Om ja, beskriv hur du arbetat med datorn som arbetsredskap.
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du B-körkort?

 

  • Har du arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer? Om ja, beskriv hur.
  • Har du erfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentral, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig? Om ja, beskriv hur.
  • Har du erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator? Om ja, beskriv hur.
  • Har du ytterligare språkkunskaper? Om ja, beskriv vilka.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!