Sök Mina sidor

IT-tekniker till Leverans och Support

Organisation
Kommun
Falun
Län
Dalarnas län
Utlyst
03 november 2025
Ansök senast
17 november 2025
Referensnummer
A679.549/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till gruppen Leverans och Support i Falun söker vi nu en IT-tekniker. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. 

IT-avdelningen består för närvarande av ca 1300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 anställda. Gruppen Leverans och Support har ett helhetsansvar för införande, leverans och service av ny teknik, inklusive koordinering och samordning av större leveranser. 

Arbetsbeskrivning

Som IT-tekniker kommer dina arbetsdagar vara varierande. Vi jobbar nära verksamheten och det är viktigt att ha god förståelse för hur polisen arbetar och vilka behov myndigheten har. Som IT-tekniker inom Leverans och Support kommer du huvudsakligen arbeta med att ge andra linjens IT-support på plats till våra slutanvändare inom Polismyndigheten, samt att arbeta med installationer av teknik i olika uppdrag.

Du kommer bland annat att arbeta med:

  • PC och skrivare 
  • Audio- och videokonferensutrustning
  • Mobiltelefoni och telefoni 
  • Kommunikationssystemet Rakel 
  • Administration av Polismyndighetens utrustning är även en viktig del av arbetet  

Det förekommer en del resor inom arbetsområdet. Beredskaps- och dispatcherarbete ingår i tjänsten. Arbetet är varierande och du möter många olika kunder i en intressant arbetsmiljö.

Kvalifikationer

Kvalifikationer:

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasial- och/eller eftergymnasial utbildning med inriktning mot IT-området, eller motsvarande erfarenhet som kan som bedömas likvärdigt av arbetsgivaren
  • Minst ett års arbetslivserfarenhet i närtid som IT-tekniker/Supporttekniker 
  • Goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och/eller nätverkskommunikationsutrustning
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
  • Svenskt B-körkort

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Meriterande

Det är meriterande om du även har: 

  • Erfarenhet av att ha arbetat som servicetekniker inom IT
  • Vana vid ärendehanteringssystem, exempelvis Remedy ARS eller motsvarande
  • Kunskap om telefoni, telefoniväxelsystem, mobiltelefoni
  • Erfarenhet av digitala mötesrum
  • Kunskap i Active Directory (AD)

Personliga egenskaper:

Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete, är engagerad och pålitlig. Du har ordningssinne, samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt. Du tycker om att lära dig nya saker och vill gärna dela med dig av vad du kan till andra. Du tycker om att lösa problem, är flexibel och serviceinriktad. Du har god samarbetsförmåga, samtidigt som du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Anders Eriksson, 010-5672059

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Linda Hempel Gustafson, linda.hempel-gustafson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl
saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Falun 

Arbetstid: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: IT-tekniker 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  1. Har du gymnasial- och/eller eftergymnasial utbildning med inriktning mot IT-området, eller motsvarande erfarenhet som kan som bedömas likvärdigt av arbetsgivaren? 
    Om ja, beskriv kort din utbildning alternativ din likvärdiga erfarenhet.
  2. Har du minst ett års arbetslivserfarenhet i närtid som IT-tekniker/Supporttekniker?
    Om ja, beskriv hur många års erfarenhet du har och vad du har haft för roll? 
  3. Har du goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och/eller nätverkskommunikationsutrustning? 
    Om ja, beskriv kort dessa kunskaper.
  4. Har du mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska?         Ja eller Nej.
  5. Har du svenskt B-körkort? 
    Ja eller Nej 
  6. Har du svenskt medborgarskap? 
    Ja eller Nej
  7. Har du erfarenhet av att ha arbetat som servicetekniker inom IT?
    Ja eller Nej. Om ja, beskriv kort denna erfarenhet 
  8. Har du vana vid ärendehanteringssystem, exempelvis Remedy ARS eller motsvarande? Ja eller Nej 
  9. Har du kunskap om telefoni, telefoniväxelsystem, mobiltelefoni?
    Ja eller Nej
  10. Har du erfarenhet av digitala mötesrum?
    Ja eller Nej 
  11. Har du kunskap i Active Directory (AD)?
    Ja eller Nej

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 17/11 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A679.549/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

 Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!