Sök Mina sidor

Administratör till fordonsenheten

Organisation
Ekonomiavdelningen
Kommun
Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå
Län
Skåne län, Stockholms län, Västerbottens län, Västra Götalands län
Utlyst
20 oktober 2025
Ansök senast
03 november 2025
Referensnummer
A655.391/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en administratör till fordonsenheten som är nyfiken, analytisk, lösningsfokuserad och kan formulera sig pedagogiskt i tal och skrift. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. 

Fordonsenheten vid ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens fordonsförsörjning, drivmedelsförsörjning, det interna trafiksäkerhetsarbetet och fordonsservice. Du kommer ha din placering vid gruppen för nationell fordonsförsörjning men arbeta över och stödja alla enhetens verksamhetsområden.

Arbetsbeskrivning

I rollen som administratör och ledningsstöd kommer du att stödja chefer på ledningsnivå inom fordonsenheten i den dagliga administrationen inom enheten. Du arbetar främst inom gruppen för fordonsförsörjning med olika administrativa uppgifter som varierar utifrån behov inom enheten. 

Som ledningsstöd är du ett viktigt stöd inom enheten och du arbetar i polisens olika administrativa system. Det är viktigt att du är kommunikativ, tydlig, lyhörd och noggrann samt har en god samarbetsförmåga. Funktionen kräver hög integritet och du ska kunna arbeta självständigt, strukturerat, ha en vilja och förmåga att utveckla och förbättra verksamheten inklusive din egen roll.

Exempel på arbetsuppgifter: 

  •          Övergripande administration samt ledningsstöd 
  •          Samverka i och samordna aktuella ärenden 
  •          Post och e-post inkl. hantering av funktionsbrevlåda. 
  •          Handlägga, samordna och diarieföra utlämnandeärenden 
  •          Stöd till fordonsenhetens olika processer och dess medarbetare
  •          Utveckla och förbättra administrativa rutiner 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant gymnasieexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant 
  •  Minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete med ledningsstöd eller liknande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • God datorvana i Office-paketet och andra administrativa system
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska 
  • Svenskt medborgaskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har: 

  • Eftergymnasial utbildning eller annat som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen. 
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Polismyndigheten eller annan statlig myndighet
  • Polisens administrativa system som t.ex. UBW och Pär
  • Erfarenhet av att hantera offentlighet och sekretess
  • Erfarenhet av arbete med diarieföring
  • Intresse och kunskaper om fordon och fordonsservice

Personliga egenskaper 
Det är en bred och varierande roll, du arbetar nära din chef. För att trivas i rollen bör du vara flexibel med god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Du arbetar strukturerat, kan prioritera och hålla deadlines. Du är lätt att samarbeta med och du bidrar till goda relationer. Du är driven och vill utvecklas i din roll. Du har hög integritet och säkerhetstänk.

Kontaktpersoner

Har du frågor gällande uppdraget, kontakta rekryterande chef Christina Danielsson, 010-5615431, eller frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult: pamela.vongaribo@polisen.se 

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se 

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: 
Malmö, Göteborg, Umeå, Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Adminstratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

• Relevant gymnasieexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant? Om ja/ beskriv din erfarenhet

• Minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete med ledningsstöd eller liknande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant? Om ja/ beskriv din erfarenhet

• God datorvana i Office-paketet och andra administrativa system? Om ja/ beskriv din erfarenhet

• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska? Om ja/ beskriv din erfarenhet.

  • Svenskt medborgaskap? Ja/nej

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har: 

  • Eftergymnasial utbildning eller annat som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen? om ja/ beskriv din erfarenhet? Om ja, beskriv din erfarenhet 
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Polismyndigheten eller annan statlig myndighet? Om ja/ beskriv din erfarenhet
  • Polisens administrativa system som t.ex. UBW och Pär? Om ja/ beskriv din erfarenhet. 

  • Erfarenhet av att hantera offentlighet och sekretess? Om ja/ beskriv din erfarenhet
  • Erfarenhet av arbete med diarieföring? Om ja/ beskriv din erfarenhet.

  • Intresse och kunskaper om fordon och fordonsservice? Om ja/ beskriv din erfarenhet


Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 3 november.. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A655.391/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.