Lokalförvaltare till Östersund
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu lokalförvaltare till förvaltningssektionen som utmärker sig genom sina relationsbyggande-, initiativ-, samt problemlösande förmågor.
- Organisation
- Ekonomiavdelningen
- Kommun
- Östersund
- Län
- Jämtlands län
- Utlyst
- 24 september 2025
- Ansök senast
- 08 oktober 2025
- Referensnummer
- A583.006/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten är inne i en expansiv fas, därför behöver nya polisstationer byggas och standarden på flera lokaler höjas. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,5 miljoner kvadratmeter.
Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa att myndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Lokalförsörjningsenheten finns i hela landet och består av drygt 100 medarbetare uppdelade inom förvaltning, projekt och utveckling.
Lokalförsörjningsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.
Läs mer om ekonomiavdelningen
Fastighetsförvaltningssektionen ansvarar för drift och underhåll i befintligt lokalbestånd och har kontinuerlig dialog med hyresvärdar och polisens verksamheter som använder lokalerna. Vi är organiserade i sju grupper: Syd, Väst, Öst, Stockholm, Bergslagen, Nord och Mitt. Grupperna ansvarar för respektive geografiskt område.
Du kommer tillhöra förvaltningsgrupp Nord med 4 förvaltare, en kordinator och gruppchef. Ditt bestånd Jämtland har ett blandat bestånd med åtta orter i respektive län, som både har nya och moderna Polishus samt äldre 70-tals bestånd. Detta innebär att du i din roll både kommer jobba med ombyggnation, lokalanpassningar samt nyproduktion.
Vidare är vårt bestånd unikt med teknikintensiva lokaler med höga säkerhetskrav.
Arbetsbeskrivning
Som lokalförvaltare säkerställer du att lokalerna är verksamhetsanpassade och kostnadseffektiva avseende ditt lokalbestånd. Du ansvarar för att förvalta, samordna och utveckla befintligt lokalbestånd. Beståndet är omfattande till sin storlek och innefattar teknikintensiva verksamheter som ställer höga tekniska krav på lokalerna, inte minst vad gäller säkerhet och strömförsörjning.
Du samarbetar tillsammans med såväl andra lokalförvaltare, fastighetsstrateger, projektledare som jurister och ramavtalsleverantörer. Du samarbetar vidare med inköps- och serviceenheten, IT-avdelningen och säkerhetsavdelningen. Som lokalförvaltare agerar du som kravställare gentemot hyresvärdar och leverantörer och du har en god dialog och bygger interna relationer med övriga interna verksamheter.
Arbetsuppgifter är i huvudsak följande, men andra uppgifter kan också förekomma:
- Utifrån hyresgästperspektiv säkerställa lokalerna är verksamhetsanpassade
- Delta i budget- och uppföljningsarbetet avseende ditt lokalbestånd
- Driva mindre investeringsinitiativ samt delta i projektgrupper vid större ombyggnationer/ lokalanpassningar
- Offertframtagning, kostnadsuppskattningar och avrop från ramavtalsleverantörer
- Medverka i framtagandet av hyresavtal
- Besvara lokalförsörjningsfrågor samt agera rådgivande gentemot verksamheten
- Arbeta för att lagstiftning och arbetsmiljökrav uppfylls i lokalbeståndet, i samråd och med stöd från verksamheten
Arbete kan komma att ske på andra platser i Sverige. Resor ingår i arbetet, främst inom region Nord, men även nationellt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- relevant eftergymnasial utbildning (t.ex. teknisk förvaltare, fastighetsingenjör) alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- aktuell relevant erfarenhet från en liknande roll
- god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
- B-körkort, då resor ingår i tjänsten
- Svensk medborgarskap
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- erfarenhet av projektledning, framförallt ombyggnation/ lokalanpassningar
- erfarenhet av arbete med teknikintensiva verksamheter och lokaler
- erfarenhet av att arbete med större fastighetsobjekt
- kunskap och/ eller erfarenhet av hyres- och serviceavtal
- goda kunskaper i Officepaketet
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du tycker om att ge god service, är relationsskapande och självständigt driver arbetet framåt med fokus på att lösa problem. Du är flexibel, har förmåga att omprioritera i arbetet vid behov och trivs i en miljö med högt tempo där den ena dagen inte är den andra lik. Vidare är du en god kommunikatör och trivs med att samarbeta samt har en solidarisk inställning till de beslut som fattas. Utöver det ställer rollen krav på att du är strukturerad och noggrann.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Åsa Wingman på asa.wingman@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Carina Rosvall på carina.rosvall@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, st.inom-polisen@polisen.se Yen Tranberg Renberg , tfn: 010-568 37 91
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Östersund
Arbetstid: Flextid
Funktion: Lokalförvaltare, Ekonomiavdelningen, lokalförsörjningsenheten, förvaltningssektionen
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i annonsen. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
- Vad har du för relevant utbildning? (t.ex. teknisk förvaltare, fastighetsingenjör) alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet.
- Beskriv kort din erfarenhet från en liknande roll.
- Värdera dina kunskaper i svenska, såväl i tal och skrift. (1-4) 1=grundläggande till 4= mycket goda kunskaper
- Har du B-körkort? Ja/Nej
- Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej
- Har du erfarenhet av projektledning, framförallt ombyggnation/ lokalanpassningar? Beskriv kort din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av arbete med teknikintensiva verksamheter och lokaler? Beskriv kort din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av att arbete med större fastighetsobjekt? Beskriv kort din erfarenhet.
- Har du kunskap och/ eller erfarenhet av hyres- och serviceavtal? Beskriv kort din erfarenhet.
- Värdera dina kunskaper i Officepaketet (1-4) 1= grundläggande till 4= mycket goda kunskaper.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och Urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8 oktober. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt CV och Urvalsfrågor vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A583.006/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A583.006/2025 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!