Pressekreterare till Nationellt mediecenter, NMC
Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag och bidra till att minska brottsligheten i Sverige.Vi söker nu en pressekreterare för en spännande och utmanande roll till Nationellt mediecenter,NMC
- Organisation
- Kommunikationsavdelningen
- Kommun
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 08 september 2025
- Ansök senast
- 22 september 2025
- Referensnummer
- A554.631/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Nationellt mediecenter vid kommunikationsavdelningen på Polismyndigheten ansvarar för den övergripande nationella hanteringen av medier och säkerställer enhetlighet för myndighetens mediearbete. NMC hanterar frågor av nationell karaktär, exempelvis frågor som rör rikspolischefen biträdande rikspolischefen, Noa och övriga nationella avdelningar, Polismyndighetens ledning, styrning och resultat samt internationella frågor.
Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifter
Som pressekreterare arbetar du operativt och strategiskt med planering och genomförande av externa kommunikationsinsatser på Nationellt mediecenter i en snabb och föränderlig miljö med högt medietryck. NMC ansvarar för polisens mediestrategi och kriskommunikation. Arbetet pågår i flera tidsskalor parallellt, och sker ofta i dialog med polisregionerna eller med andra myndigheter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Hantera medieförfrågningar, proaktivt och reaktivt, med hög servicenivå
- Ge strategiskt och operativt kommunikationsstöd/rådgivning till experter och chefer i samband med medieintervjuer och andra mediala hanteringar.
- Författa budskap, ta fram underlag, nyhetstexter m.m.
- Skräddarsy och genomföra medieutbildningar
- Hantera kriskommunikation och omvärldsbevakning
- Delta i arbetet i NDC (Nationellt driftcenter inom myndigheten) och vid nationella särskilda händelser
- Vid behov vara presstalesperson
Tjänsten kan innebära närvaro på obekväm arbetstid, t ex i samban med att stödja en person som ska medverka i en radio- eller tv-sändning mm. Tjänsten innebär även att du har beredskap enligt rullande schema, under sju dagar. Beredskapen sker från hemmet, med en timmes inställelsetid från arbetsplatsen på Kungsholmen om behov av närvaro på plats uppstår.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Erfarenhet av arbete som pressekreterare, kommunikatör med medialt fokus eller liknande arbetsuppgifter
- Eftergymnasial utbildning inom område som arbetsgivaren anser relevant
- Mycket god förmåga att utrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift på en professionell nivå
Det är meriterande om du även har erfarenhet av:
- Mediehantering från myndighet eller organisation med högt medietryck
- Arbete med kriskommunikation
- Medieanalyser och omvärldsbevakning
- Erfarenhet av att ha jobbat med liknande arbetsuppgifter på annan myndighet
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har högt driv, och en god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete effektivt. Arbetstempo och arbetsbelastning varierar och omständigheter kan snabbt ändras, vilket ställer krav på stresstålighet och god flexibilitet. Då arbetet innebär kontakter både internt och externt är det av vikt att du har en god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga som gör att du kan förmedla information på ett tillgängligt och överskådligt sätt. I rollen agerar du bland annat både som stöd och rådgivande, därför ser vi att du är tydlig, serviceinriktad och samarbetsvillig för att lyckas i uppdraget.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta bemannande chef: Malin Näfver, t f chef NMC, 0727131770, malin.nafver@polisen.se
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-konsult Daisy Sanchez Nordin, daisy.nordin@polisen.se, 0730738662
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Saco-S, ST, SEKO Polisen nås via Polismyndighetens växel 114 14.
Övrig information
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: 8-16:30
Funktion: pressekreterare
Välkommen med din ansökan senast den 22/9-2025 via e-post till jobb.na@polisen.se.
Märk din ansökan med ref.nr A554.631/2025. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din intresseanmälan uppmärkt med referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM eller kontaktar ansvarig HR-konsult
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före placeringen. Denna funktion är placerad i säkerhetsklass 2.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling.
Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället.
Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!