Samordnare till Kompetensutvecklingsenheten
- Organisation
- HR-avdelningen
- Kommun
- Göteborg, Linköping, Malmö, Stockholm
- Län
- Östergötlands län, Skåne län, Stockholms län, Västra Götalands län
- Utlyst
- 16 september 2025
- Ansök senast
- 30 september 2025
- Referensnummer
- C278250/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Vi söker nu en Samordnare till polisens utbildningsverksamhet, med placering på HR-avdelningens kompetensutvecklingsenhet (KUE). Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
HR-avdelningen har i uppgift att skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd inom Polismyndigheten. Avdelningen ansvarar för myndighetens övergripande arbete inom bland annat kompetensförsörjning, kompetensutveckling, rekrytering och bemanning, arbetsgivarpolitik/avtal, chef- och medarbetarskap, arbetsmiljö och kultur.
Enheten för kompetensutveckling har ett ansvar för kompetensutveckling och lärande i Polismyndigheten inklusive genomförandet av strukturerad fort- och vidareutbildning samt annan utbildning som Polismyndigheten är ansvarig att anordna enligt lag eller förordning (ex. utbildning för ordningsvakter).
Enhetens uppdrag innebär ett ansvar att möta Polismyndighetens behov av kompetensförsörjande åtgärder genom att styra, stödja och skapa förutsättningar för verksamheten samt att planera, genomföra, utveckla, följa upp och kvalitetssäkra prioriterad fort- och vidareutbildning.
Kompetensenheten består idag av fyra sektioner. Din placering kommer att vara vid sektion 2, i grupp 8 som ansvarar för att planera, genomföra, följa upp, utveckla och ställa om nationella utbildningar och kurser inom ämnen som arbetsmiljö, krisstöd, ledarskap, aspiranthandledar/-instuktörer samt statlig förvaltning.
Arbetsbeskrivning
I din funktion som Samordnare kommer du i första hand arbeta inom ämnet statlig förvaltning med att förvalta utbildningar som genomförs samt att driva arbetet med att ställa om och utveckla utbildningar till mer flexibla, nätbaserade och verksamhetsintegrerade kompetensutvecklingsinsatser. Det innebär bland annat att leda, driva och samordna utvecklingsuppdrag med målgruppen i fokus.
Exempel på arbetsuppgifter är:
- Leda projekt som avser omställning av existerande utbildningar samt utveckling av nya utbildningar/ kompetensutvecklingsinsatser i ett modernt och digitalt format, spela in utbildningsfilmer, göra ljudpoddar m.m., i första hand inom ämnet statlig förvaltning.
- Förvalta utbildningar, utveckla och följa upp olika utbildningar i statlig förvaltning.
- Leda i förändring vid bl.a. omställning och utveckling av nya utbildningsformat.
- Arbeta med olika digitala verktyg så som LMS, författarverktyg, e-mötessystem m.m. för utveckling av effektivare lärandeformer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Högskoleexamen inom exempelvis pedagogik, HR, statsvetenskap, juridik alternativt annan eftergymnasial utbildning kombinerat med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
- Erfarenhet av att skapa utbildningsmaterial och bygga utbildningar.
- Erfarenhet av projektledning från idé till implementering.
- Erfarenhet av att identifiera kompetens- och utbildningsbehov samt skapa utbildningsplaner.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- Erfarenhet inom kompetensförsörjning i stora organisationer/offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att arbeta med utbildning i stora organisationer/offentlig verksamhet.
- Vana av att arbeta i lärplattformar (LMS).
- Erfarenhet av arbete tillsammans med personer med ledande befattningar.
- Erfarenhet av framtagande av digitalt innehåll, såsom ljud, film och interaktiva övningar.
Personliga egenskaper
Är du en person som vågar tänka nytt, tar initiativ och samtidigt trivs med att arbeta med andra? Då kan du vara den vi söker!
Vi letar efter dig som vill vara med och utveckla våra kompetensutvecklingsaktiviteter i en miljö där mod, kreativitet och prestigelöshet värderas högt. Du delar gärna med dig av din kunskap för att lyfta dina kollegor, och har mod att testa nya lösningar samt är beslutsam och ser till att uppgifter blir slutförda. För att trivas i rollen behöver du tycka om förändringar och kunna anpassa dig till förändrade förutsättningar samt ser möjligheterna i det. Vidare är du duktig på att samarbeta med andra och har god förståelse för hur individer och grupper med olika förutsättningar tillägnar sig kunskap samt förmåga att arbeta målgruppsanpassat.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Tomas Andersen, tomas.andersen@polisen.se
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult:
Jannice Larsson, jannice.larsson@polisen.se, 076 148 29 66
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Funktion: Samordnare
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm, Göteborg, Linköping eller Malmö
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.