Sök Mina sidor

Administratör till utredningssektionen

Organisation

Polismyndigheten

Kommun

Linköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

07 maj 2025

Ansök senast

12 maj 2025

Referensnummer

C253491/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Öst är organiserad i tre polisområden: Södermanland, Östergötland och Jönköping som tillsammans är indelade i nio lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, utredningsenheten och underrättelseenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Östergötland är region Östs största polisområde sett till både antal invånare och yta. Det geografiska området sträcker sig över 13 kommuner. Polisområde Östergötland är indelat i tre lokalpolisområden: Linköping, Norrköping och Motala. På polisområdesnivå finns utredningssektionen och ett polisområdeskansli.

Utredningssektionen i polisområde Östergötland är organiserad i grova brott, spaningsverksamhet, brott i nära relation, bedrägeribrott, brottsamordning samt utredningsjour. Utredningssektionen har ett polisområdesgemensamt uppdrag och utreder brott inom hela polisområdet

Arbetsbeskrivning

Som administratör på utredningssektionen administrerar du ärenden inom Polismyndighetens utredningsverksamhet. Du hanterar ärenden och beslag i Polismyndighetens system (t.ex DurTvå och PäR), där du kommer erbjudas relevant utbildning. I ditt arbete ingår också att hantera förundersökningsprotokoll och arkivera handlingar. Du tar emot och besvarar förfrågningar som inkommer till enheten och vidarebefordrar när så behövs i så kallade funktionsbrevlådor. Du kommer också att ha koll på kommande utbildningar/kurser och vilka medarbetare som är aktuella att delta och anmälningar till dessa utbildningar.

Arbetet kan även innehålla andra administrativa göromål som beslutas av gruppchef eller arbetsledare.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Minst ett års erfarenhet från administrativt arbete, där upprättande av handlingar och administrering i digitala system ingått
  • Goda kunskaper i Microsoft Office och MS Outlook
  • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift

  • Det är meriterande om du har:
  • Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet
  • Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
  • Erfarenhet av att arbeta med förvaltningsärenden
  • B-körkort för manuell växellåda

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är serviceinriktad, hjälpsam och har en hög problemlösningsförmåga och samarbetsförmåga. Du är noggrann och har förmåga att arbeta systematiskt och uthålligt även i perioder av hög arbetsbelastning. Du måste även vara flexibel då det ibland med kort varsel krävs att man ändrar planeringen för dagen.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Johnny Nilsson, Rekryterande chef
010-566 62 06
johnny.nilsson@polisen.se

August Karlsson, HR-konsult
august.karlsson@polisen.se

Fackliga företrädare

ST Region Öst st.region-ost@polisen.se, SACO-S Region Öst saco-s.regionost@polisen.se, Seko Polisen Sandra Ek 073-807 61 09. Polisförbundet Region Öst polisforbundet.regionost@polisen.se

Övrig information

Arbetsort: Linköping
Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg