Ekonomiassistent
- Organisation
- Polismyndigheten
- Kommun
- Linköping
- Län
- Östergötlands län
- Utlyst
- 21 maj 2025
- Ansök senast
- 28 maj 2025
- Referensnummer
- C256939/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning med placering i Linköping. Vi ansvarar för Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Vi svarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i tre processer, kund-, leverantörs-, samt redovisningsprocessen. Vi ansvarar även för hela Polismyndighetens ekonomisupport. Sektionen har tre verksamhetsutvecklare och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen.
Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsprojekt pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer.
PAC Ekonomi är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här
Till Polisens administrativa center (PAC Ekonomi) söker vi nu en ekonomiassistent för en projektanställning till och med 251231. Hos oss kommer ditt arbete bidra till att utveckla Polismyndighetens redovisning till framtida förutsättningar och krav
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning med placering i Linköping. Vi ansvarar för Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Vi svarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i tre processer, kund-, leverantörs-, samt redovisningsprocessen. Vi ansvarar även för hela Polismyndighetens ekonomisupport. Sektionen har tre verksamhetsutvecklare och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen.
Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsprojekt pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer.
PAC Ekonomi är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här
Till Polisens administrativa center (PAC Ekonomi) söker vi nu en ekonomiassistent för en projektanställning till och med 251231. Hos oss kommer ditt arbete bidra till att utveckla Polismyndighetens redovisning till framtida förutsättningar och krav
Arbetsbeskrivning
I rollen som ekonomiassistent kommer du att arbeta med inbetalningsflödet för hela polismyndigheten.
Uppdraget kan också innebära att du får arbeta brett över hela sektionen där du bidrar med dina kunskaper och din kompetens.
Arbetsuppgifterna kommer främst omfatta följande:
Uppdraget kan också innebära att du får arbeta brett över hela sektionen där du bidrar med dina kunskaper och din kompetens.
Arbetsuppgifterna kommer främst omfatta följande:
- Hantera flöden inom processen från beställning till betalning, tex filinläsning, felhantering, periodisering, betalningar m.m.
- Stödja Polismyndigheten med fakturering genom att hantera (stora volymer av) inbetalningar, avstämningar andra bokslutsuppgifter kopplade till moms, redovisning och regelefterlevnad
- Backoffice hantering av kassa/reception
- Stödja Polismyndigheten internt i frågor avseende inbetalningar och tidsredovisning genom telefon- och mailsupport
- Utveckling och digitalisering av de olika inbetalningsflödena samt kravställare, expert och utförare i olika typer av projekt och utvecklingsaktiviteter
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha intresse för system och digital utveckling samt en vilja att lära nytt är en förutsättning för att lyckas i rollerna.
Du behöver ha en analytisk förmåga, noggrann samt lösningsfokuserad. Du trivs i mixen av självständigt arbete och samarbete i grupp. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service en viktig del i den du är.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper
- Minst gymnasial utbildning med inriktning ekonomi eller annan erfarenhet och/eller utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- Erfarenhet av större/komplexa affärssystem, exempelvis Agresso/UBW, MS Dynamics, IFS, SAP eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant
- Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer som arbetsgivaren bedömer relevant
- Erfarenhet av arbete med kassahantering och tillhörande avstämning.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Personliga egenskaper
Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha intresse för system och digital utveckling samt en vilja att lära nytt är en förutsättning för att lyckas i rollerna.
Du behöver ha en analytisk förmåga, noggrann samt lösningsfokuserad. Du trivs i mixen av självständigt arbete och samarbete i grupp. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service en viktig del i den du är.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper
Kontaktpersoner
Kiriazis Strantzalis, Gruppchef
kiriazis.strantzalis@polisen.se
Kristina Tercero, HR-konsult
010-56 23 338
kristina.tercero@polisen.se
kiriazis.strantzalis@polisen.se
Kristina Tercero, HR-konsult
010-56 23 338
kristina.tercero@polisen.se
Fackliga företrädare
Sofia Ask, Polisförbundet
010-563 87 10
Karna Tillheden, SEKO Polisen
010-561 66 27
Jonathan Forsemalm, ST
jonathan.forsemalm@polisen.se
SACO, Nås via e-post
saco-s.avdelningarna@polisen.se
010-563 87 10
Karna Tillheden, SEKO Polisen
010-561 66 27
Jonathan Forsemalm, ST
jonathan.forsemalm@polisen.se
SACO, Nås via e-post
saco-s.avdelningarna@polisen.se
Övrig information
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare ekonomi
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare ekonomi
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.