Referenstagning i processen operatörer till polisens kontaktcenter
Du har blivit ombedd att besvara den här enkäten, eftersom en sökande i processen ”Operatörer till Polisens kontaktcenter" har angett dig som referent.
Polisens kontaktcenter i region Syd är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott.
De anställda utför förstahandsåtgärder inom brottsutredningen, primärt genom att skriva anmälningar, hålla målsägandeförhör, skriva tips etcetera. Arbetet utförs via telefon och Internet och är en viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Den som anställs kommer bland annat svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen samt lämna information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på förmåga att tolka och tillämpa regelverk och att vara samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på förmågan att lyssna, kommunicera och struktur i arbetet. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.
Slå på JavaScript
Du verkar inte tillåta att JavaScript används i din webbläsare. För att kunna använda alla funktioner på webbplatsen behöver du tillåta att JavaScript används i webbläsaren.