Sök

Hållbarhetsspecialist inom inköp

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

15 juli 2024

Ansök senast

05 augusti 2024

Referensnummer

C201456/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner och tio nationella avdelningar.

Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.

Enheten för verksamhetsstyrning och analys har i uppdrag att utforma och driva Polismyndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vilka resultat och effekter myndigheten ska uppnå. I uppdraget ingår bland annat att löpande följa upp verksamhetsresultat, att leda och samordna arbetet med myndighetens strategiska verksamhetsplan och årsredovisning. Enheten ansvarar även för att utveckla och förvalta Polismyndighetens styrmodell inklusive processen för intern styrning och kontroll, samt för myndighetens hållbarhetsarbete.

Vi är verksamhetscontrollers och miljösamordnare med bred bakgrund inom bland annat kriminologi, statistik, statsvetenskap, juridik, naturvetenskap och kommunikation. Vi arbetar i självplanerande team och är placerade i Stockholm.

Arbetsbeskrivning

Som Hållbarhetsspecialist inköp ansvarar du för myndighetens hållbarhetskrav kopplat till inköp och upphandling. Du arbetar i nära samarbete med andra enheter på myndigheten exempelvis inköp och lokalförsörjning. Du rapporterar till myndighetens hållbarhetschef, du ingår i hållbarhetsgruppen och arbetar tillsammans med hållbarhetsstrateg, miljösamordnare och hållbarhetscontroller.

I rollen ingår bland annat att:
  • ta fram ett systematiskt arbetssätt för att ställa hållbarhetskrav i upphandlingar
  • omvärldsbevakning kopplat till hållbara inköp
  • delta i upphandlingar kopplat till hållbarhetsfrågor
  • driva hållbarhetsprojekt kopplat till inköp, upphandling, återbruk och cirkulär ekonomi
  • hålla presentationer och utbildningar kopplat till hållbara inköp

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • kunskap och aktuell erfarenhet av arbete inom inköp och upphandling som arbetsgivaren bedömer relevant
  • goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift

  • Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har kunskap och erfarenhet av ett eller flera områden nedan:
  • LOU (lagen om offentlig upphandling)
  • hållbara inköp
  • hållbarhetsfrågor
  • återbruk och cirkulär ekonomi

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som Hållbarhetsspecialist är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och trivs i rollen som projektledare samt med att stötta och arbeta med andra människor. Du behöver vara strukturerad kunna planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du tar egna initiativ och driver ditt arbete självständigt. Du är en utåtriktad person och socialt säker i olika sammanhang samt har en mycket god kommunikativ förmåga både i tal och skrift.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Sara Haasmark, Rekryterande chef
076-643 49 13
sara.haasmark@polisen.se

Johanna Karlsson, HR-konsult
johanna.karlsson-s@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 SACO, nås via Polisens växel 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg