Sök Mina sidor

HR-konsult till Polismyndigheten

Organisation

Polismyndigheten

Kommun

Malmö

Län

Skåne län

Utlyst

05 maj 2025

Ansök senast

15 maj 2025

Referensnummer

C252803/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

HR-avdelningen har i uppgift att skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd inom Polismyndigheten. Avdelningen ansvarar för myndighetens övergripande arbete inom bland annat kompetensförsörjning, kompetensutveckling, rekrytering och bemanning, arbetsgivarpolitik/avtal, chef- och medarbetarskap, arbetsmiljö och kultur.

HR-näras huvuduppdrag är att omhänderta och stödja verksamhetens behov inom HR-området utifrån de lokala förutsättningar som finns inom regionen samt stödja samtliga polisområden och enheter i regionen. HR-nära arbetar så nära verksamheten som möjligt och verkar som ett konsultativt stöd i alla typer av HR-frågor. HR-nära arbetar bland annat med att stödja och stärka verksamhetens chefer i att ge förutsättningar för ett medarbetardrivet utvecklingsarbete med målet att utveckla polisens kärnverksamhet. HR-nära arbetar även med att driva och stödja implementering av processer och bidrar i utvecklingsarbete inom HR-området tillsammans med specialister inom olika områden. HR-administrativt arbete förekommer.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som HR-konsult på Polismyndigheten är en bred roll där du utgör ett operativt stöd till verksamheten inom de flesta delarna av ARUBA-processen. Du kommer att verka i flera olika polisområden tillsammans med den HR-partner som är HR-partner för respektive polisområde. Rollen innefattar också en del av de administrativa arbetsuppgifter som förekommer inom HR-området.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk examen inom HR-området eller annan utbildning som arbetsgivaren
  • bedömer relevant.
  • Minst två års erfarenhet av arbete med HR-frågor, i närtid, på operativ nivå.
  • Erfarenhet av att driva HR-frågor ur ett verksamhetsinriktat perspektiv.
  • Erfarenhet att ha arbetat i en konsultativ roll.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

  • Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av HR-arbete från annan offentlig verksamhet.

Personliga egenskaper
För att trivas i denna roll behöver du uppskatta flexibilitet och sociala interaktioner. Arbetet kräver en balans av många olika kontaktytor och nära samarbete med flera olika funktioner. Arbetsuppgifterna är varierande och en förmåga att kunna skifta fokus när det behövs är en viktig komponent för att trivas i sitt arbete hos oss.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Charlotte Lindberg, Gruppchef
0730–496 141
charlotte.lindberg@polisen.se

Marlene Chamberlain, HR-konsult
0761–281 490
marlene.chamberlain@polisen.se

Fackliga företrädare

Sofia Ask, Polisförbundet
010-563 87 10

SACO, Nås via e-post
saco-s.avdelningarna@polisen.se

Karna Tillheden, SEKO Polisen
010-561 66 27

Jessica Stålenkrans , ST
010-563 32 66

Övrig information

Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: HR-konsult
Anställningsbenämning: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg