Sök Mina sidor

Multihandläggare till Region Mitt, Gävle

Organisation
Polisregion Mitt
Kommun
Gävle
Län
Gävleborgs län
Utlyst
02 juni 2025
Ansök senast
06 juni 2025
Referensnummer
C258999/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen. Huvudsakliga arbetsuppgifter som handläggare i receptionen är att handlägga passansökningar och ansökningar om nationellt ID-kort samt utlämning av dessa, utifrån gällande lagar, förordningar, föreskrifter samt riktlinjer. Vidare arbetsuppgifter gäller hantering av inkommet hittegods, mottagande av polis/ förlustanmälningar m.m. Även handläggning av kommunikation via mail och telefon förekommer dagligen.

Allt arbete utgår från att servicemottagarna ska vara nöjda med tillgänglighet, bemötande och handläggningstider. Ytterligare arbetsuppgifter kan tillkomma då inflödet av ärenden kan variera i hög grad. Verksamheten är väldigt händelsestyrd och kräver ett flexibelt arbetssätt.

Arbetstempot är ofta högt och du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer som ställer krav på att du som person är stresstålig och flexibel samt att du har en god förmåga att prioritera, samtidigt som du inte släpper kravet på noggrannhet.
Som medarbetare inom polisen förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme vilket avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • aktuell erfarenhet av att ha arbetat i serviceyrke där du mött dina kunder personligen och arbetat med kontaktintensiv kundservice i minst 1 år
  • använt dator som arbetsverktyg och har god förmåga att hantera det och lära dig nya IT-system
  • mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift i svenska och goda kunskaper i engelska
  • B-körkort

  • Det är meriterande om du även:
  • är certifierad passhandläggare och har erfarenhet av att arbeta som passhandläggare inom Polisen de senaste 2 åren
  • tidigare erfarenhet av att arbeta inom Polismyndigheten eller annan statlig verksamhet
  • har eftergymnasial utbildning inom juridik, beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och/eller sociologi) eller kriminologi

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är serviceinriktad, förtroendeingivande och som trivs med ett arbete där du möter många olika människor. Du är noggrann och strukturerad samt förstår vikten av att arbeta metodiskt och framför allt rättssäkert. Vidare är du en god kommunikatör och kan samarbeta utifrån ett prestigelöst förhållningssätt. Du är också flexibel och kan arbeta efter daglig styrning och ledning.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och mognad då dessa har stor betydelse för vår verksamhets framgång

Kontaktpersoner

Linda Wickström, Rekryterande chef Gästrikland
073-657 64 80
linda.wickstrom@polisen.se

Emelie Spate, HR-konsult
Emelie.spate@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet Daniel Johnson
073-075 39 13
daniel.johnson@polisen.se

SEKO polisen och SACO:s nås genom polisens växel
11414

ST Martin Johansson
010-5678643

Övrig information

Arbetsort: Gävle
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid VP 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse (Hösten 2025)
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg